چکیده:
بر مبنای طبیعتگرایی در بحث تکامل، قوای شناختیِ انسان از طریق انتخاب طبیعی، جهش ژنتیکی و دیگر مراحل کورِ جهش تصادفیِ ژنها تولید شدهاند و هدف نهایی این قوا، بقا و تولید مثل (سازگاری) است. از اینرو، این قوا بهدنبال تولید باورهای صادق و درست نیست، بلکه کار اصلیِ آنها تطبیق اندام جاندار با محیط پیرامون و در نتیجه زنده ماندن است. یکی از مهمترین نقدها به طبیعتگرایی، استدلال تکاملیِ بیزمحور است. این استدلال برای ردّ دیدگاه تکامل طبیعتگرایانه، استدلالی مبتنی بر قابلیت اطمینانبخشیِ قوای شناختی ارائه میدهد و از طریق این استدلال، خودشکنیِ دیدگاه طبیعتگرایی را اثبات میکند. بهرغم برخی نقاط قوتِ استدلال تکاملیِ بیزمحور در نقد طبیعتگرایی، این استدلال آنجا که به برخی الزاماتِ قضیۀ بیز توجه ندارد از چند جهت قابل تأمل و نیازمند تکمیل است: ۱. در این استدلال به تخصیص ارزشی مشخص توجه نشده است. ۲. قابلیت اطمینانِ قوایِ شناختی، گاه نیازمند تعلیق است. ۳. اعتبارپذیریِ باورها در انواع مختلفی طبقهبندی میشوند. ۴. استدلال بیزی، دیگر شواهد مرتبط با اطمینانپذیریِ قوای شناختی را نادیده میگیرد. ۵. نتیجۀ «احتمال قابلیت اطمینان قوای شناختی، ۱ است»، بنابر نظریۀ تأیید بیز، نتیجهای نادرست است. ۶. شاید شواهد مستقل، طبیعتگرایی و تکامل را موقتاً از اِشکال خودشکنبودن نجات دهد، اما خودشکنیِ طبیعتگرایی از طریق دیگر استدلالها قابل اثبات است و لذا اِشکال خودشکنی همچنان به قوت خود باقی است. این مقاله دو هدف را دنبال میکند: نخست، تحلیل استدلال تکاملیِ بیزمحور در رد طبیعتگرایی و دوم، ارائۀ افزودهها و پیشنهادهایی برای تکمیل آن.
Based on naturalism in the discussion of evolution, human cognitive faculties have been produced through natural selection, genetic mutation and other blind stages of random mutation of genes, and the ultimate goal of these powers is survival and reproduction (adaptation). Therefore, these faculties do not seek to produce correct beliefs, but their main task is to adapt the living organism to the surrounding environment and thus survive. One of the most significant criticisms of atheistic naturalism is the Bayesian evolutionary argument (BEA). The model of BEA against naturalism is taken from Bayes’ theorem. Despite some strengths of BEA in the criticism of naturalism, since BEA does not pay attention to some requirements of Bayes' theorem, it needs reflection and completion: First, this argument does not pay attention to assigning any particular value. Second, the reliability of cognitive faculties sometimes requires suspension. Third, the reliability of beliefs is classified in different types. Fourth, the Bayesian argument ignores other evidence related to the reliability of cognitive faculties. Fifth, the result “probability of the reliability of cognitive faculties is 1” is a false result according to Bayes' verification theory. Sixth, independent evidence may temporarily rescue naturalism and evolution from self-defeating, but self-defeating naturalism can be proven through other arguments, and therefore self-defeating is still valid. This paper has two goals: I. analysis of BEA in rejection of naturalism. II. provide additions and suggestions to completing it.
خلاصه ماشینی:
تکامل طبیعی (یعنی پیوستگی طبیعتگرایی متافیزیکی با این دیدگاه که ما و قوای شناختیمان از طریق سازوکارهایی به وجود آمدهایم که نظریهی تکامل ارائه کرده) دلیلی به ما میدهد که در دو چیز شک کنیم: نخست، هدف نظامهای شناختی ما دستیابی به باورهای درست است؛ دوم، کارکرد حقیقی نظام شناختی ما در اکثر موارد این است که ما را به اعتقادات واقعی بیشتری مجهز سازد (Plantinga, 2011, Pp. 450-454).
پرسش اصلی آن است که اگر ما طرفدار طبیعتگرایی باشیم، احتمال اعتمادپذیری قوای شناختی ما در بحث نسبت بین باور و رفتار سازگار که تنها دغدغهی تکامل طبیعتگرایانه است، چقدر خواهد بود؟ اگر احتمال بالا باشد، مشکلی برای طبیعتگراها پیش نخواهد آمد، اما اگر این احتمال پایین باشد، دیدگاه طبیعتگرایی با مشکل مواجه خواهد شد.
مبنای این استدلال قضیهی بیز است که طبق آن، این احتمال شرطی40، تابعی از سه مقدار دیگر خواهد بود: P(N&E/R)= P(R/N&E)×P(N&E) P(R) در این استدلال باید به P(R) ارزشی بسیار نزدیک به 1 اختصاص دهیم؛ زیرا به R باور داریم (Plantinga, 1993, P.
Essays on Plantinga's Evolutionary Argument Against Naturalism, Ithaca: Cornell University Press, pp.
, (2002), “Conditional Probabilities in Plantiga’s Argument”, in Naturalism Defeated, edited by James Beilby, New York: Cornel University Press.
, (2002), “The Evolutionary Argument Against Naturalism”, in Naturalism Defeated, edited by James Beilby, New York: Cornel University Press.
Investigation of the Nature and Characteristics of Theological Principles (Al-Ghāvaiīd Al-Kalamiyyah) Mahdi Abdi 1 Qurban Ali Karimzadeh Gharamaleki 2 Saeed Alizadeh 3 Abstract The principles of human beliefs and doctrine play a fundamental role in all his material and supersensible movements.