چکیده:
اهداف: هدف این پژوهش، تهیه مدل عوامل زمینهساز بروز خلاقیت اجتماعی در محیط شهری و پهنهبندی مناطق شهری اهواز بر این اساس بود.
روششناسی: این پژوهش توصیفی کیفی-کمّی در سال ۱۴۰۱ در محدوده شهر اهواز به انجام رسید. مطالعه ادبیات حوزه پژوهش با استفاده از راهبرد سنتزپژوهی از نوع فراتحلیل انجام شد. پس از تایید و تهیه نسخه نهایی پرسشنامه، از ترکیبی از روش میدانی و بازدید از مناطق شهری و نیز سنجش نظرات شهروندان مناطق شهری استفاده شد. تعداد نمونه لازم که بر اساس جدول مورگان ۶۸۰ نفر برآورد شده بود، با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بررسی دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی در نرمافزار SPSS ۲۳ انجام شد. برای وزندهی وضعیت شاخصهای مورد بررسی در هر یک از مناطق شهری از روش ویکور استفاده شد. برای پهنهبندی مناطق شهری از نظر خلاقیت شهری، وزنهای بهدستآمده در نرمافزار ArcGIS ۱۰. ۸ به هر یک از مناطق افزوده و نقشه نهایی تهیه شد.
یافتهها: بستر مکان، ویژگیهای کلی اجتماعی، ویژگیهای اجتماعی بروز خلاقیت، ویژگیهای فردی و ویژگیهای اقتصادی، به عنوان ۵ بعد اصلی بروز خلاقیت در مکانهای شهری استخراج شد. تحلیل عاملی اکتشافی منجر به شناسایی ۱۳ عامل شد که مجموعا ۶۸. ۵۴۶% واریانس کل پرسشنامه را تبیین میکردند. خلاقیت اجتماعی در مناطق ۱، ۲ و ۴ به ترتیب بسیار زیاد (۸/۰)، زیاد (۷/۰) و زیاد (۶/۰) بود. مناطق ۳ (۴۲/۰)، ۶ (۴/۰) و ۷ (۵/۰) از لحاظ وضعیت شاخص¬های خلاقیت اجتماعی در وضعیت متوسط و نیز مناطق ۸ و ۵ به ترتیب در وضعیتهای کم (۳/۰) و بسیار کم (۲/۰) قرار داشتند.
نتیجهگیری: وضعیت عوامل موثر بر بروز خلاقیت اجتماعی در مناطق شهری ۵ و ۸ اهواز نسبت به سایر مناطق نیاز به توجه ویژه دارد. در حالیکه وضعیت این عوامل در مناطق شهری ۱، ۲ و ۴ اهواز نسبت به سایر مناطق از وضعیت بهتری برخوردار است.
Aims: The purpose of this research was to prepare a model of the underlying factors of the occurrence of social creativity in the urban environment and zoning the urban areas of Ahvaz city.
Methodology: This qualitative-quantitative descriptive research was done in 2022 in Ahvaz city, Iran. The literature study of the research field was done using the meta-analysis strategy. After the final version of the questionnaire was approved and prepared, a combination of field method and visits to urban areas was used, as well as measuring the opinions of the citizens of urban areas. The required sample number, which was estimated to be 680 people based on Morgan's table, was selected using simple random sampling. Data analysis was done using factor analysis method in SPSS 23 software. The Vicor method was used to weight the status of the examined indicators in each of the urban areas. To zone urban areas in terms of urban creativity, the weights obtained in ArcGIS 10.8 software were added to each area and the final map was prepared.
Findings: Place context, general social characteristics, social characteristics of creativity, individual characteristics and economic characteristics were extracted as 5 main dimensions of creativity in urban places. Exploratory factor analysis led to the identification of 13 factors that explained a total of 68.546% of the variance of the questionnaire. Social creativity in regions 1, 2 and 4 was very high (0.8), high (0.7) and high (0.6), respectively. Regions 3 (0.42), 6 (0.4) and 7 (0.5) in terms of the status of social creativity indicators are in average condition, as well as regions 8 and 5 that were, respectively in low (0.3) and very low conditions (0.2).
Conclusion: The status of the factors affecting the occurrence of social creativity in urban areas 5 and 8 of Ahvaz compared to other areas needs special attention. While the situation of these factors in urban areas 1, 2 and 4 of Ahvaz is better than other areas.