چکیده:
در تدوین و توسعه رژیم حقوقی بینالملل تغییرات آبوهوایی، عقبنشینی از سازکارهای پایبندی الزامآور و چرخش به سوی استفاده از تدوین حقوقی نرمتر و طراحیهای پایین به بالا را میتوان مشاهده نمود. فارغ از میزان اثربخشی موافقتنامههای بینالمللی آبوهوایی در مدیریت تغییرات اقلیمی، از حیث استفاده از حقوق سخت یا نرم و نیز نوع طراحی سازکارهای پایبندی، این مقاله در پی یافتن و بررسی دلایل تفوق حقوق نرم در فرایند توسعه حقوق بینالملل آبوهوا از منظر مکتب پوزیتیویسم حقوقی است. بر اساس رویکرد پوزیتیویستی، هرچند اختلاط ارادهها که منبعث از واقعیتهای عینی و علمی است، نیروی لازم را برای شکلدهی به رژیم بینالمللی تغییرات آبوهوایی فراهم آورده است؛ اما دوگانگی نظام تعهدات و تکثر منافع گروههای ذینفوذ داخلی در فرایند پذیرش معاهدات، موجبات فروپاشی اراده جمعی دولتها تا پیش از موافقتنامه پاریس را فراهم آورد. لذا در موافقتنامه پاریس با رجحان ارادهگرایی بر اقتضائات اقلیمی و توجه به حاکمیت ملی کشورها با اعراض از تعهدات سخت، زمینه توافق و دگرگونی در رژیم حقوقی تغییرات آبوهوایی محقق گشت.
In the formulation and development of the international climate change legal regime, a retreat from binding compliance mechanisms and a shift towards the use of softer legal framework and bottom-up designs can be seen. Regardless of the effectiveness of international climate agreements in managing climate change, in terms of the use of hard or soft law and the type of compliance mechanisms design, this article seeks to find and examine the reasons for the soft law prevalence in the process of international climate law development from the perspective of the school of legal positivism.According to the positivist approach, although the mixing of wills, arising from objective and scientific facts, has provided the necessary force to shape the international climate change regime, the duality in the system of obligations and interests multiplicity of internal influential groups in the process of accepting treaties has caused the collapse of the States collective will before Paris Agreement. Therefore, in the Paris Agreement, with the preference of voluntarism over climatic requirements and attention to the national sovereignty of countries with the waiver of strict obligations, the ground for concluding an agreement and making a change in the legal regime of climate change was achieved.
خلاصه ماشینی:
فارغ از ميزان اثربخشي موافقت نامه هاي بين المللي آبوهوايي در مديريت تغييرات اقليمي ، از حيث استفاده از حقوق سخت يا نرم و نيز نوع طراحي سازکارهاي پايبندي، اين مقاله در پي يافتن و بررسي دلايل تفوق حقوق نرم در فرايند توسعه حقوق بين الملل آبوهوا از منظر مکتب پوزيتيويسم حقوقي است .
com/environment/2011/dec/16/russia-canada-kyoto-protocol Airom, Mansour, Hojjat Salimi Turkamani & Mohammad Musazadeh“Soft Law in the Climate Change Legal Regime...
High Politics Airom, Mansour, Hojjat Salimi Turkamani & Mohammad Musazadeh“Soft Law in the Climate Change Legal Regime...
دولت پايه بودن موافقت نامه هاي آبوهوايي ، قواعد شکلي اعمال اراده و تکثر منافع در داخل دولت و برتري اولويت هاي غير زيست محيطي در نظام تصميم گيري اکثريت دولت ها، موجب گرديده است تا به امروز رژيم حقوقي تغييرات آبوهوايي ، علي رغم برخي از دستاوردها، قادر به 353Airom, Mansour, Hojjat Salimi Turkamani & Mohammad Musazadeh“Soft Law in the Climate Change Legal Regime...
International law and the 355Airom, Mansour, Hojjat Salimi Turkamani & Mohammad Musazadeh“Soft Law in the Climate Change Legal Regime...
Airom, Mansour, Hojjat Salimi Turkamani & Mohammad Musazadeh“Soft Law in the Climate Change Legal Regime...
Airom, Mansour, Hojjat Salimi Turkamani & Mohammad Musazadeh“Soft Law in the Climate Change Legal Regime...
Airom, Mansour, Hojjat Salimi Turkamani & Mohammad Musazadeh“Soft Law in the Climate Change Legal Regime...
com/article/dn2369-coal-rich-australia-rejects-kyoto-protocol/ 357Airom, Mansour, Hojjat Salimi Turkamani & Mohammad Musazadeh“Soft Law in the Climate Change Legal Regime...
com/article/dn2369-coal-rich-australia-rejects-kyoto-protocol/ 357Airom, Mansour, Hojjat Salimi Turkamani & Mohammad Musazadeh“Soft Law in the Climate Change Legal Regime...