چکیده:
آموزش همواره نقش مهمی در توسعه یک کشور ایفاء می نماید. با شروع دوره کرونا، بحث آموزش با بحران و مشکلاتی عدیده ای روبه رو شد که این شرایط سبب شد مدارس، به آموزش مجازی متمایل شوند. استفاده از آموزش مجازی در بستر اینترنت، نقاط قوت و ضعفی داشته است که شناخت این مسائل می تواند برای بحران های احتمالی آینده موثر باشد. هدف این پژوهش بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی از دیدگاه دانش آموزان در دوره کرونا در شهر ایذه بوده است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات میدانی با استفاده از ابزار پرسش نامه است. روایی پرسش نامه از طریق نخبگان انجام و پایایی نیز با آلفای کرونباخ بیشتر از 70/0 تایید شد. با توجه به حجم زیاد جامعه آماری، حجم نمونه برابر با 200 نفر تعیین شد. پرسشگری در سطح دانش آموزان مقطع متوسطه دوم به صورت تصادفی انجام گردید. تحلیل ها در نرم افزار spss و با آزمون آماری مناسب انجام شد. همچنین از روش مصاحبه با 16 معلم نیز جهت شناخت نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی استفاده شد. نتیجه نشان داد همه نقاط قوت آموزش مجازی در سطح کمتر از 05/0 و برابر 000/0 معنادار بوده اند. بررسی جهت معناداری نشانگر آن است که تولید محتوای جدید با میانگین 930/3 ، دسترسی به اینترنت رایگان با میانگین 925/0 و بهبود شیوه های تدریس با میانگین 920/3 به عنوان مهمترین نقاط قوت آموزش مجازی شناخته می شود. همچنین نتیجه آزمون تی تک نمونه ای تایید نمود که همه نقاط ضعف بررسی شده در این تحقیق در سطح کمتر از 05/0 معنادار بوده و سه متغیر کیفیت و سرعت پایین اینترنت با میانگین 945/3 ، کیفیت پایین سامانه شاد با میانگین 930/0 و افزایش کم تحرکی با میانگین 905/3 ، به عنوان مهمترین نقاط ضعف آموزشی مجازی در دوره کرونا شناخته شده است.
The purpose of this research was to investigate the strengths and weaknesses of virtual education from the perspective of students during the Corona period in Izeh city. The research method is descriptive-analytical and based on field studies using questionnaires. The validity of the questionnaire was conducted through the elites and the reliability was also confirmed with Cronbach's alpha greater than 0.70. Due to the large size of the statistical population, the sample size was determined to be 200 people. Questioning at the level of secondary school students was done randomly. Analyzes were done in spss software and with appropriate statistical tests. Also, the method of interviewing 16 teachers was used to know the strengths and weaknesses of virtual education. The result showed that all the strengths of virtual education were significant at a level less than 0.05 and equal to 0.000. Examining the significance direction shows that producing new content with an average of 3.930, access to free internet with an average of 0.925 and improving teaching methods with an average of 3.920 are recognized as the most important strengths of virtual education. Also, the result of the sample T-Tech test confirmed that all the weaknesses examined in this research were significant at the level of less than 0.05 and the three variables of low internet quality and speed with an average of 3.945, low quality of the Shad system with an average of 0.930 And the increase in inactivity with an average of 3.905 is known as the most important weaknesses of virtual education in the Corona era.