چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان چابکی سازمانی در نیروی انتظامی استان مازندران است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است که به روش میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان نیروی انتظامی استان مازندران بوده که به روش تصادفی طبقهای تعداد 390 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محققساخته شامل 36 سؤال است. برای مطالعه پایایی پژوهش از روش آلفای کرونباخ و برای روایی نیز از روایی صوری و محتوا استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی، آزمون T و فریدمن استفاده شد. یافتهها نشان میدهد میزان تأثیر تمامی مؤلفههای مربوط به ابعاد سه گانه چابکی سازمانی(پاسخگویی، فرهنگ تغییر، انعطافپذیری و سرعت) بیشتر از حد متوسط بوده و مورد تأیید قرار گرفت؛ بنابراین نیروی انتظامی باید برای پاسخگویی به مطالبات مردم و تحقق چابکی سازمانی از تمامی ظرفیتهای درونی و تعاملات بیرونی استفاده کند.
This research is looking for Improving the organizational agility in the commander of Mazandaran police force. This study is a descriptive survey that was carried out by field. The study population included all law enforcement personnel of Mazandaran province which 390 persons were selected as subjects and with random method. The instrument used is questionnaire which included 36 questions. For determining the reliability of study, the Cronbach's alpha method were used and for the validity of face and content validity were used. To analyze the data, descriptive and inferential statistical methods, including T factor analysis and freedman were used. The results show the effectiveness of all components related to the three dimensions of organizational agility (responsiveness, culture change, flexibility and speed) and was approved more than average. Therefor the police force must institutionalized organizational agility, commitment and organizational learning in the area of internal the organizations and outside interactions to achieve organizational among employees. So the police have to respond to the demands of the people and achieve organizational agility of the efficiencies of internal and external interactions use. Keywords:
خلاصه ماشینی:
در واقع چنین تحولاتی باعث شده است که سازمانها به دنبال توانمندیهایی برای تولید انواع گوناگونی از محصولات، با توجه به نیاز مشتریان، در کوتاهترین زمان و کمترین هزینه ، بهبود کیفیت ، ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات و به طور کلی انعطافپذیری بیشتر سازمانی در پاسخ به نیازهای محیطی باشند؛ این ویژگیها در سازمانهای هزاره سوم مصداق مییابد؛ بنابراین سازمانها نیازمند راهبردهای جدیدی هستند تا علاوه بر این که 1- James 2 - Goh & Richards بتوانند به چالش ها پاسخ دهند، قادر به استفاده مطلوب از فرصت ها نیز باشند (روآ و آرگوت ١، ٢٠٠٦) به چنین ویژگیهایی چابکی گفته میشود.
با توجه به پیچیدگی محیط و تغییرات گسترده و پرشتاب محیطی و رقابت بر سر استفاده از اطلاعات موجود، نیروی انتظامی به عنوان یکی از مهم ترین سازمانهای تأثیرگذار در جامعه نیازمند سرعت و پاسخ گویی مناسب به مشتریان و انعطافپذیری میباشند؛ برای این منظور سازمان پلیس باید چابک باشند تا در این رقابت از مسیر رشد و پیشرفت عقب نماند.
هم چنین مقدار احتمال به دست آمده، کم تر از سطح معنیداری ٠/٠٥ است (٠٠٥>P)؛ بنابراین میزان تأثیر مؤلفه های چابکی سازمانی(بعد پاسخ گویی) از نظر کارکنان نیروی انتظامی بیش تر از حد متوسط بوده و تأیید میشود.
هم چنین مقدار احتمال به دست آمده، کم تر از سطح معنیداری ٠/٠٥ است (٠٠٥>P)؛ بنابراین میزان تأثیر مؤلفه های چابکی سازمانی(بعد فرهنگ تغییر) از نظر کارکنان نیروی انتظامی بیش تر از حد متوسط است و تأیید میشود.
The age of agile manufacturing, Supply Chain Management: An International Journal.