چکیده:
این پژوهش بر آن است با مطالعه و بررسی موضوع مسئولیت پذیری دستگاههای مرتبط با امنیت اخلاقی، سهم آنها را در راستای اجرای موفقیت آمیز این طرح تعیین نماید.یکی از مسائلی که در جامعه ما از اهمیت زیادی در حوزه اجتماعی برخوردار است، بحث امنیت اخلاقی است. هدف این پژوهش تعیین سهم دستگاه ها و سازمان های مرتبط با امنیت اخلاقی است. روش این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، توصیفی تحلیلی می باشد. نمونه آماری پژوهش 34 نفر از مدیران و کارشناسان دستگاه های مرتبط با موضوع امنیت اخلاقی است. در مرحله تعیین سهم دستگاه ها از آزمون فریدمن استفاده شد. بدین ترتیب دستگاه هایی که نقش پررنگ تری در مساله امنیت اخلاقی داشتند از دستگاه های با تاثیر کمتر، تفکیک شدند. در نتیجه مشخص شد نقش دستگاه های فرهنگی یا به عبارتی ایجابی از نقش دستگاه های اجرایی یا سلبی به مراتب بیشتر و با اهمیت تر است. در انتها نیز با توجه به نتایج حاصل شده، پیشنهادات و راهکارهای اجرایی ارائه شد.
One of the most important issues in our society in the social field is the issue of moral security. The purpose of this study is to determine the share of organizations related to moral security and also to make them responsible. The method of this research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of the method of collecting and analyzing information. The sample of the research is 34 managers and experts of organizations related to moral security. Friedman test was used in determining the share of organizations. According to the results, it was found that the role of cultural organizations is far more important than the role of executive organizations. In the next step, the responsible making of organizations was considered. At this stage, the approach of comprehensive system interventions was considered by the researcher.In the end, according to the results obtained in the previous two stages, suggestions and executive solutions were presented
خلاصه ماشینی:
مفهوم امنیت اخلاقی در این تلقی بیشتر بعد دفاعی مقابله با آن چیزی است که در ادبیات سیاسی ایران تهاجم فرهنگی یا جنگ فرهنگی خوانده میشود، سیاست هایی که در چارچوب این برداشت به اجرا گذارده میشوند، عبارتند از مقابله با بیبندوباری جنسی، تأکید بر حجاب و تشویق آن از طریق الگوسازی، مقابله با سینمای مستهجن و موسیقیهای مبتذل، جلوگیری از تبلیغ انحراف جنسی در کتابها و رمانها، مقابله با پورنوگرافی اینترنتی، منع اختلاط زن و مرد در عرصه های عمومی به هر ترتیب ، تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر در قبال انحرافات سایت ها و مراکز همسریابی، مقابله با مدلهای لباس غربی و مدلینگ ، مقابله با شبکه های ماهوارهای از طریق ارسال پارازیت یا جمع آوری دستگاههای گیرنده و آنتن های دریافت امواج و در یک کلام، مقابله با هجوم فرهنگ جنسی غرب که کانون آن را تبلیغ هرزگی جنسی تشکیل میدهد.
پیامبر اعظم در راه مبارزه با مفاسد اخلاقی، گام هایی به شرح زیر برداشته است : توجه دادن مردم به آخرتو قیامت و بیان عذاب شهوترانان، سفارش به پوشش و عفت ، اصلاح نگرش جامعه به زن، تبیین شخصیت و احیای حقوق بانوان و پاسداری از کرامت آنان، تحکیم پایه های خانواده، تأکید بر نظارت عمومی و امر به معروف و نهی از منکر، از بین بردن عوامل فساد با وضع قوانین مثل : تحریم شراب و قمار و....