چکیده:
زمینه و هدف: هدف کلی پژوهش حاضر، ارائه ابعاد موثر بر تعالی سازمانی در کارکنان فرماندهی نیروی انتظامی استان مازندران در حوزه دانشی و مهارتی است. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در رویکرد کیفی، از روش تحلیل محتوا و در رویکرد کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی از مدیران و فرماندهان فرماندهی نیروی انتظامی استان مازندران به تعداد 15 نفر و در بخش کمی نیز بر اساس فرمول کوکران تعداد 330 نفر از کارکنان فرماندهی نیروی انتظامی استان مازندران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع و در بخش کمی جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه و پرسشنامه محققساخته تعالی سازمانی با 60 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و روایی سازه آنها با بارعاملی بیشتر از 5/ 0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/ 0 محاسبه شد که مورد تایید بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که متغیر تعالی سازمانی دارای 2 بعد «توانمندسازی و عملکردی» است. همچنین بعد توانمندسازی دارای 5 مولفه «فرماندهی، یادگیری، منابع انسانی، راهبرد نظامی و ساختار سازمانی» و بعد عملکردی دارای 3 مولفه «نتایج امنیتی، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد» میباشد که بعد توانمندسازی با بارعاملی 996/ 0 دارای بیشترین سهم و بعد عملکردی با بارعاملی 959/ 0 دارای کمترین سهم است. نتیجهگیری: نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد توانمندسازی و عملکردی در تعالی سازمانی نقش معناداری دارند و بعد توانمندسازی بیشترین نقش و بعد عملکردی کمترین نقش را در تعالی سازمانی دارند.
The purpose of this study was to provide effective dimensions of EFQM in the command staff among police force in Mazandaran province in knowledge and skills. this research was application that conducted with a mixed approach (qualitative and quantitative) . In the qualitative approach, the content analysis method and in the quantitative approach, the descriptive survey method were used. The statistical population consisted of 15 people in the qualitative section, managers and commanders of the Mazandaran Police Command, and in the quantitative section, 2500 employees of the Mazandaran Police Command, who in the qualitative section used purposive sampling method with Considering the saturation law, 10 people , 330 people were selected as a sample using simple random sampling method. For data collection, an interview and a researcher-made questionnaire of organizational excellence with 60 questions were used. The face and content validity of the tools were approved by experts and their structural validity was calculated with a factor load greater than 0.5 which was confirmed. And their combined reliability and Cronbach's alpha were also calculated above 0.7, which was confirmed. Exploratory factor analysis tests were used to analyze the data. The results showed that:EFQM variable has two dimensions of "empowerment and performance". Also, the empowerment dimension has 5 components "command, learning, human resources, military strategy and organizational structure" and the functional dimension has 3 components "security outcomes, community outcomes and key performance outcomes" which has an empowerment dimension with a factor of 0.996 with more The highest share and performance dimension with a factor load of 0.959 has the lowest share. Also, the results of structural equation test showed that the dimensions of empowerment and performance have a significant role in organizational excellence, and empowerment dimension has the most role and functional dimension has the least role inEFQM .
خلاصه ماشینی:
در این راستا پژوهش هایی را که بتوان به نوعی در راستای پژوهش حاضر دانست به شرح زیر است : قربانی و همکاران (١٣٩٧) پژوهشی با عنوان «ارزیابی عملکرد شعبه مبارزه با مواد مخدر کلانتریهای شهرستان ارومیه » انجام دادند، یافته های پژوهش نشان داد با توجه به جداول سطح بندی ، ابعاد ورودی مؤثر بر ارزیابی عملکرد شعب مبارزه با مواد مخدر کلانتریها، به ترتیب ١- توسعه آموزش های همگانی از سوی کلانتری به مردم ساکن حوزه ، ٢- ارتقاء سطح آموزش های درون سازمانی در کلانتری ، ٣- بهبود امکانات و تجهیزات شعب کلانتری و ٤- جلب همکاری نهادها و سازمان های مستقر در حوزه استحفاظی کلانتری ارائه شد.
جدول شماره ٣: نتایج آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تعیین میزان بار عاملی برای مؤلفه های بعد توانمندسازی نسبت بار عاملی بار عاملی بار عاملی بار عاملی بار عاملی )به تصویر صفحه رجوع شود) نسبت بار عاملی بار عاملی بار عاملی بار عاملی بار عاملی شماره کد سؤال اشتراک اول دوم سوم چهارم پنجم )به تصویر صفحه رجوع شود) نسبت بار عاملی بار عاملی بار عاملی بار عاملی بار عاملی شماره کد سؤال اشتراک اول دوم سوم چهارم پنجم )به تصویر صفحه رجوع شود) براساس نتایج حاصل از جدول شماره سه ، مشخص شد که ؛ متغیر توانمندسازی دارای پنج مؤلفه فرماندهی، یادگیری، منابع انسانی، راهبرد نظامی و ساختار سازمانی است که بیش ترین بار عاملی ٠/٧٩١ مربوط به سؤال ٨ و کم ترین بار عاملی ٠/٥٤٨ مربوط به سؤال ١٦ است .