چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تسهیم دانش بر چابکی سازمانی کارکنان است. این پژوهش با رویکردی توصیفی همبستگی از طریق توزیع 223 پرسشنامه بین کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی استان مازندران صورت گرفته است. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استاندارد تسهیم دانش چانگ و همکاران (2013) و پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی ژانگ و شریفی (۲۰۰۰) استفاده شده است. روایی پرسشنامهها بهوسیله اساتید محترم مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ بهترتیب برای پرسشنامه تسهیم دانش 78/ 0 و پرسشنامه چابکی سازمانی 88/ 0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آماری کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی، رگرسیون و آزمون فریدمن با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که اثر مثبت و معنادار تسهیم دانش بر چابکی سازمانی وجود دارد. بهعبارت دیگر، تسهیم دانش میتواند چابکی سازمانی را افزایش دهد. همچنین ابعاد تسهیم دانش بهجز تسهیم دانش فردی و تشویق انگیزه یادگیری اثر مثبت و معنادار بر چابکی سازمانی دارند. ارزیابی فرضیه چهارم براساس آزمون فریدمن نشان میدهد که تسهیم دانش فردی با ضریب 04/ 2 در اولویت اول قرار دارد، در نتیجه بیشترین اثر را بر چابکی سازمانی دارد و در ادامه تشویق انگیزه یادگیری با ضریب 00/ 2 در اولویت دوم و تسهیم فرصت یادگیری با ضریب 96/ 1 در رتبه سوم و پایانی قرار دارد در نتیجه کمترین اثر را بر چابکی سازمانی در ناجا دارد.
The purpose of this study is to investigate the role of knowledge sharing on organizational agility of employees. This research has been done with a descriptive correlational approach through the distribution of 223 questionnaires among the staff of the Mazandaran Police Command. To collect research data, the standard questionnaire of knowledge sharing Chang et al. (2013) and the standard questionnaire of organizational agility of Zhang and Sharifi (2000) were used. The validity of the questionnaires was confirmed by respected professors and its reliability was obtained using Cronbach's alpha formula for knowledge sharing questionnaire 0.78 and organizational agility questionnaire 0.88, respectively. Kolmogorov-Smirnov statistical test, correlation test, regression test and Friedman test were used to analyze the data using SPSS software. Findings show that there is a positive and significant effect of knowledge sharing on organizational agility. In other words, knowledge sharing can increase organizational agility. Also, the dimensions of knowledge sharing, except the sharing of individual knowledge and encouraging learning motivation, have a positive and significant effect on organizational agility. The fifth test based on Friedman test shows that the sharing of individual knowledge with a coefficient of 2.04 is in the first priority, therefore it has the greatest effect on organizational agility and further encouraging learning motivation with a coefficient of 2.00 in the second priority and sharing learning opportunities With a coefficient of 1.96, it is in the third and final rank, as a result, it has the least effect on organizational agility in NAJA.
خلاصه ماشینی:
ارزیـابی فرضـیه چهارم براساس آزمون فریـدمن نشـان مـی دهـد کـه تسـهیم دانـش فـردی بـا ضـریب ٢/٠٤ در اولویـت اول قرار دارد، در نتیجه بیش تـرین اثـر را بـر چـابکی سـازمانی دارد و در ادامـه تشـویق انگیـزه یـادگیری بـا ضریب ٢/٠٠ در اولویت دوم و تسـهیم فرصـت یـادگیری بـا ضـریب ١/٩٦ در رتبـه سـوم و پایـانی قـرار دارد در نتیجه کم ترین اثر را بر چابکی سازمانی در ناجا دارد.
جدول شماره ٦: خلاصه مدل رگرسیون و تحلیل واریانس )به تصویر صفحه رجوع شود) بـا توجـه بـه جـدول شـماره شـش و میـزان F بـه دسـت آمـده کـه بـالاتر از میـزان F جدول اسـت و هـم چنـین اسـتفاده از آزمـون رگرسـیون چنـد متغیـری بـا روش ورود هـم زمــان، مــیتــوان بیــان کــرد کــه تســهیم دانــش فــردی بــر چــابکی ســازمانی در ســطح ٠٠١=α رابطه معنادار وجود نـدارد و بـه عبـارت دیگـر تـوان پـیش بینـی چـابکی سـازمانی از طریق تسهیم دانـش فـردی وجـود نـدارد.
جدول شماره ٧: ضریب هم بستگی فرضیه فرعی دوم سطح معناداری جهت هم بستگی میزان هم بستگی نوع هم بستگی 0/000 مثبت ٠/١٦٦ پیرسون بر اساس جدول شـماره هفـت و بـا توجـه بـر میـزان ضـریب هـم بسـتگی بـه دسـت آمـده ٠/١٦٦= r کـه در ســطح ٠/٠١ =α معنـیدار اســت ، مـیتـوان ادعــا کـرد کــه مؤلفه تسهیم فرصت یادگیری بر چابکی سازمانی اثر معناداری وجود دارد.
Reflection on improving the sharing of knowledge in the light of the organizational citizenship behavior (case study: Ministry of Housing and Urban Construction and the Ministry of Road and Transportation), General Management researches; 3(14):pp63-84.