چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی رابطهی ساختاری هویت تحصیلی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی در دانشآموزان انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع متوسطهی دوم نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شهر قم به تعداد 21940 نفر که در سال تحصیلی 2018-19 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر، نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است. بدین صورت که ابتدا چهار ناحیهی آموزش و پرورش شهر قم را چهار خوشه در نظر گرفته سپس از هر ناحیه یک مدرسه و از هر مدرسه سه کلاس انتخاب شد. در نهایت، حجم نمونهی این پژوهش بر اساس جدول کرجسی، مورگان و کهن و با توجه به حجم جامعه شامل 378 نفر از دانشآموزان بود. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه (پرسشنامهی منزلتهای هویت تحصیلی (Was & Isaacson, 2008) و پرسشنامهی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (Pintrich & Degroot, 1990) که به روش 5 گزینهای لیکرت طراحی شده است) جهت جمعآوری دادههای مربوط به متغیرهای هویت تحصیلی، راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی استفاده شد و در مورد متغیر عملکرد تحصیلی میانگین نمرات نیمسال دوم دانشآموزان به کار گرفته شد. کلیهی تحلیلهای آماری با روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی (Structural equation modeling with partial least squares approach) انجام گرفته است. یافتهها بیانگر تاثیر مثبت و معنادار هویت تحصیلی بر عملکرد تحصیلی به صورت مستقیم است. از سوی دیگر تاثیر هویت تحصیلی بر عملکرد تحصیلی به صورت غیر مستقیم و با میانجیگری راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی نیز مثبت و معنادار است.
The purpose of this study was to model the structural relationship between academic identity and academic performance by mediating self-regulated learning strategies and motivational beliefs in students. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population of this study consisted of 21940 female high school students in the four education districts of Qom who were studying in the 2018-19 academic year. The sampling method in the present study is multi-stage cluster sampling. Thus, first, the four education districts of Qom were considered as four clusters, then one school was selected from each district and three classes from each school. Finally, the sample size of this research was based on Krejcie, Morgan and Kohan table and according to the size of the population, it included 378 students. In this study, the questionnaire (questionnaire of academic identity status questionnaire (Was & Isaacson, 2008) and self-regulated learning strategies questionnaire (Pintrich & Degroot, 1990), which was designed by 5 Likert method, was used) Self-regulated learning strategies and motivational beliefs were used to collect data related to academic identity variables, and the average scores of students in the second semester were used for the academic performance variable. All statistical analyzes have been performed by structural equation modeling with partial least squares approach. Findings indicate a positive and significant effect of academic identity on academic performance directly. On the other hand, the effect of academic identity on academic performance indirectly and mediated by self-regulated learning strategies and motivational beliefs is also positive and significant.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش از ابزار پرسشنامه (پرسشنامهی منزلتهای هویت تحصیلی (Was & Isaacson, 2008) و پرسشنامهی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (Pintrich & Degroot, 1990) که به روش 5 گزینهای لیکرت طراحی شده است) جهت جمعآوری دادههای مربوط به متغیرهای هویت تحصیلی، راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی استفاده شد و در مورد متغیر عملکرد تحصیلی میانگین نمرات نیمسال دوم دانشآموزان به کار گرفته شد.
Structural model of the relationship between academic identity and academic performance mediated by self-regulated learning strategies and motivational beliefs in female high school students Zahra Torkzadeh Arani, PhD Student Educational psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
Abstract The purpose of this study was to model the structural relationship between academic identity and academic performance by mediating self-regulated learning strategies and motivational beliefs in students.
پژوهش (Yousefi, Zainuddin Meymand, Razavi Nemat Elahi & Soltani, 2017) نشان داد که رابطهی مثبت و معناداری بین متغیرهای پایگاه هویت تحصیلی و جهتگیری هدف با متغیر ملاک راهبردهای فراشناختی یادگیری خودتنظیمی وجود دارد.
این پژوهش در پی آن است كه رابطهی مستقیم و غیرمستقیم متغیر هویت تحصیلی را با میانجیگری راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان مورد بررسی قرار دهد.
از این رهگذر، کشف و تبیین الگوی ساختاری متغیرهای فوق، فرضیههای پژوهش را به شرح ذیل به دنبال دارد؛ 1- هویت تحصیلی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی در دانشآموزان تأثیر دارند.
پس میتوان گفت بین هویت تحصیلی و عملکرد تحصیلی به کمک نقش میانجی راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد.