چکیده:
Understanding the role of positive emotions and their contributions to the learners’ overall academic success and well-being is of utmost importance. To this end, by following positive psychology and control-value theory, the researchers explored the relationship between two under-researched factors dwelling within the realm of L2 emotions and goal achievement, i. e. , L2 grit and academic buoyancy. To this end, 263 junior high school students were surveyed via L2 grit and academic buoyancy scales. The results of the analyses of correlation, regression, and MANOVA revealed that L2 grit is significantly correlated with L2 buoyancy with the strong predictive power of its underlying components. Analyses also indicated that males and females significantly differ in their level of grit. The findings imply that acknowledging the presence of grit and academic buoyancy in language learners would possibly lead to positive outcomes.
درک نقش احساسات مثبت و تاثیرشان بر موفقیت تحصیلی و سلامت روان دانش اموزان از جمله مسايل حايز اهمیت تعلیم و تربیت است. بدین منظور، تحقیق پیش رو با تکیه بر اصول روانشناسی مثبت گرا و نظریه ی کنترل ارزش، سعی به تاباندن نور به سوی روابط میان سرسختی و ممارست اکادمیک زبان اموزان ایرانی داشت. از این جهت، 263 دانش اموز متوسطه اول در تحقیق حاضر شرکت کردند و به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. نتایج حاصل از همبستگی، رگرسیون و انالیز واریانس چندگانه نشان داد که سرسختی و ممارست تحصیلی زبان اموزان با یکدیگر ارتباط قوی و معناداری دارند و همچنین، شواهد نشان داد که میزان سرسختی دانش اموزان مذکر و مونث با یکدیگر تفاوتهایی دارد. نتایج این تحقیق میتواند نویدبخش این مسيله باشد که تمرکز روی سرسختی دانش اموزان میتواند عنصری مهم در هدایت انها به سمت کارامدی بیشتر و بروز احساسات مثبت دیگری شده و انها را به سمت سلامت روان سوق دهد.