چکیده:
وجوب حفظ جان و حرمت خودکشی – چه به صورت فعل یا ترک فعل- از ضروریات دین است و آیات و روایات متعدی بر آن دلالت دارند؛ در عین حال، در شمول حکم یاد شده نسبت به برخی مصادیق اختلاف نظر است؛ از جمله، در مواردی که اولیای دم حاضرند در قبال گرفتن وجه از قصاص صرف نظر نمایند، وجوب پذیرش این پیشنهاد از سوی محکوم به قصاص مورد تردید است؛ البته مشروط به آنکه پرداخت وجه برای محکوم به قصاص مقدور باشد. امام خمینی(ره) وجوب این مسئله بر محکوم به قصاص را نپذیرفته اند. در این نوشتار، ادله ی موافقان و مخالفان با رویکرد به مبانی نظر امام خمینی(ره)مورد نقد و بررسی قرار می گیرد؛ این ادله طیف فراوانی از آیات، روایات، ادله ی عقلیه، استناد به توالی فاسد و... در خود دارد. حاصل آنکه ادله ی باورمندان به عدم وجوب، پذیرفتنی تر می نماید؛ اما با توجه به برخی قواعد و اصول، احتیاط در مسئله ی یاد شده نیکوست و از این طرق می توان میان نظرات موافق و مخالف، راه میانه ای برگزید.
The obligation of preserving the life and sanctity of suicide whether in form of action or abandonment of action is a necessity of religion indicated by many verses and hadiths; Nevertheless, there is disagreement on including some of the above-mentioned cases. For example, when next of kin are ready to avoid retaliation in exchange for money, the obligation of accepting this suggestion by the convict to retaliation is under question provided that paying the money is possible for the convict to retaliation. In this study, the reasons of the proponents and opponents of Imam Khomeini’s approach were criticized. Such reasons have a wide range of verses, narrations, rational reasons, citation to corruption sequences, etc. As a result, the reasons of believers to the lack of obligation are more acceptable. Based on some rules and principles, caution is good in the above-mentioned issue. In this way, a middle way can be selected between the positive and negative opinions