چکیده:
مقدمه: رفتار خوردن هیجانی، یکی از رفتارهای مرضی خوردن محسوب میشود و مؤلفههای مرتبط با آن از اهمیت ویژهای خصوصاً در کودکان و نوجوانان برخوردار است. هدف: هدف از پژوهش، بررسی نقش نشخوار فکری و مهارتهای مدیریت هیجان غم در پیشبینی رفتار خوردن هیجانی در کودکان ۹ تا ۱۲ ساله دارای اضافهوزن و چاق بود. روش: طرح تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل کودکان چاق و دارای اضافهوزن ۹ تا ۱۲ ساله شهر همدان در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود. تعداد ۲۶۸ نفر از این کودکان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای سبکهای پاسخ (لوپز، ۲۰۰۶)، مهارتهای مدیریت غم (شیپمن و پنزا-کلایو، ۲۰۰۱) و فرم کوتاه مقیاس خوردن هیجانی (تنفوسکی، ۲۰۰۷) پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به کمک نرمافزار SPSS نسخه۲۲ استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که بین متغیر نشخوار فکری و مهارتهای مدیریت تنظیم هیجان با رفتار خوردن هیجانی کودکان رابطه معناداری وجود دارد (۰/۰۵>P). همچنین براساس نتایج رگرسیون به ترتیب ۴۵/۴ و ۵۳ درصد از واریانس متغیر رفتار خوردن هیجانی به کمک ابعاد متغیرهای پیشبین نشخوار فکری و مهارتهای مدیریت تنظیم هیجان قابل پیشبینی بود (۰/۰۵>P). نتیجهگیری: نتایج حاکی از این بود که بین رفتار خوردن هیجانی با نشخوار فکری و راهبردهای ناکارآمد مدیریت هیجان غم در کودکان چاق و دارای اضافهوزن رابطه معنادار وجود دارد. برای پیشگیری و درمان چاقی و اضافهوزن کودکان توجه به مسائل روانشناختی آنان مهم و ضروری است. پیشنهاد میشود که پژوهشهای بیشتری در حوزه علل روانشناختی مشکلات مرتبط با چاقی و اضافهوزن صورت گیرد.
Introduction: Emotional eating behavior is considered one of the pathological eating behaviors, and the components related to it have special importance, especially in children and adolescents.
Aim: The aim of the research was to investigate the role of rumination and sadness emotion management skills in predicting emotional eating behavior in overweight and obese children aged 9 to 12 years.
Method: The descriptive research design was of the correlational type and the statistical population included obese and overweight children aged 9 to 12 in Hamedan City in 2019-2020. A total of 268 of these children were selected by convenient sampling method and responded to questionnaires of children’s responses to imaginal situations that Elicit Sadness (Lopez, 2006), Children’s Sadness Management Scale (Shipman and Penza-Clive, 2001), Emotional Eating Scale-Children (Tanfoski, 2007). To analyze the data, Pearson correlation and multiple regression analysis were used with the help of SPSS-22.
Results: The results of correlation analysis showed that there is a significant relationship between rumination variable and emotion regulation management skills with children's emotional eating behavior (P
Conclusion: The results indicated that there is a significant relationship between emotional eating behavior with rumination and ineffective strategies for managing the emotion of sadness in obese and overweight children. In order to prevent and treat obesity and overweight in children, it is important to pay attention to their psychological issues. It is suggested that more research be done, in the field of psychological causes of problems related to obesity and overweight.