چکیده:
یادگیری مشاهده ای فرآیندی است که در آن افراد از طریق ادراک بینایی، اطلاعات لازم برای یادگیری مهارت را کسب میکنند. پژوهشهای متعدد در این رابطه نشان دادهاند که استفاده از شیوههای الگودهی، روشی تأثیرگذار برای انتقال اطلاعات مهم به فراگیران است. همچنین با توجه به نظریه خودکارآمدی، خودکارآمدی بالا نیز میتواند از جمله عوامل موثر بر عملکرد افراد در نظر گرفته شود. هدف این پژوهش کاربردی که به شیوه نیمه تجربی انجام پذیرفت بررسی تاثیر نوع الگودهی مشاهدهای (خودالگودهی، الگوی ماهر) بر باورهای خودکارآمدی و یادگیری مهارت حرکتی پرتاب دارت می باشد. تعداد 30 شرکت کننده به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی ساده در سه گروه خودالگودهی، الگوی ماهر و کنترل قرار گرفتند. مقیاس خودکارآمدی و آزمون پرتاب دارت به عنوان پیش آزمون و پس آزمون از آزمودنیها به عمل آمد. سپس شرکت کنندگان بر اساس گروهی که در آن قرار داشتند به مدت شش جلسه به تمرین پرداختند. در جلسه آخر تمرین از هر آزمودنی تعداد ده کوشش پرتاب دارت گرفته شد و مقیاس خود کارامدی نیز اندازهگیری شد. به منظور آزمون فرضیههای تحقیق از تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. تفاوت معنیداری بین گروههای خودالگودهی و الگوی ماهر در خودکارآمدی و نیز آزمون پرتاب دارت مشاهده نشد (05/0<p). بهطورکلی مشاهده، الگودهی یک ابزار یادگیری قدرتمند است که میتواند به راحتی در دسترس فرد قرار گیرد و همچنین به حداقل تجهیزات ممکن نیز نیازمند میباشد.
Observational learning is a process in which individuals acquire the information needed to learn a skill through visual perception. Numerous studies in this regard have shown that the use of modeling methods is an effective way to convey important information to learners. Also, according to the theory of self-efficacy, high self-efficacy can be considered as one of the factors affecting people's performance. The aim of this applied research, which was conducted in a quasi-experimental manner, was to investigate the effect of observational patterning (self-tuning, skilled patterning) on self-efficacy beliefs and learning dart-throwing motor skills. Thirty participants were randomly divided into three groups: self-tuning, skilled model and control as a simple statistical sample. Self-efficacy scale and dart throw test were performed as pre-test and post-test of the subjects. Participants then practiced for six sessions based on the group they were in. In the last session of the exercise, ten darts attempts were taken from each subject and the self-efficacy scale was measured. In order to test the research hypotheses, analysis of covariance and paired t-test were used to determine the differences between groups and within groups, respectively. No significant difference was observed between self-modeling and skilled model groups in self-efficacy and dart throwing test (p<0.05).In general, observation is a powerful learning tool that can be easily accessed by a person and also requires the least possible equipment.