چکیده:
زمینه و هدف: هوش هیجانی مجموعه تواناییهایی است که به کارکنان کمک میکنند هیجانات را در خود و دیگران، تشخیص داده و در مأموریتها بهدرستی عمل کنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و اولویتبندی مؤلفههای هوش هیجانی کارکنان واحدهای اجرایی فا. استان قم اجرا شد.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی و به لحاظ زمان از نوع «مقطعی» است. جامعۀ آماری شامل همۀ کارکنان شاغل در واحدهای اجرایی فرماندهی انتظامی استان قم به تعداد 332 نفر میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 288 نفر محاسبه شد. روش نمونهگیری نیز بهصورت تصادفی ساده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مطالعات اسنادی و پرسشنامۀ استاندارد «هوش هیجانی بار ـ آن» است که پایایی و روایی آنها در تحقیقات مختلف تأیید و در پژوهش حاضر نیز 89/0 محاسبه شده است.یافتهها: میانگین هوش هیجانی نمونه مورد بررسی از میانگین استاندارد بالاتر است و بر طبق آزمون تحلیل واریانس؛ بین طبقات مختلف تحصیلی این اختلاف معنیدار نیست. نمونه در مقیاسهای استقلال، تحمل فشار روانی، خوشبینی، عزتنفس و کنترل تکانش میانگین بالاتری از استاندارد داشتهاند و در مقیاسهای شادمانی، روابط بینفردی و همدلی میانگین پایینتر از میانگین استاندارد کسب کردهاند؛ که این اختلاف میانگین برای مقیاسهای روابط بینفردی و همدلی درخور توجه است. میانگین حاصله برای مقیاسهای حل مسئله، خودشکوفایی، خودآگاهی هیجانی، واقعگرایی، خود ابرازی، انعطافپذیری و مسئولیتپذیری در حد طبیعی است.نتیجهگیری: بهموجب نتایج حاصل از این پژوهش میتوان گفت وضعیت هوش هیجانی در نمونۀ مورد بررسی خوب است و در برخی از مقیاسها نیاز به آموزش دارد.
Background and objectives: Emotional intelligence is a set of abilities that help employees recognize emotions in themselves and others and perform tasks correctly. The present study aims to evaluate and prioritize the components of emotional intelligence of the employees of the executive units of the Police Command of Qom province.Method: In terms of its objectives this study is of an applied research type and in terms of the nature and method of data collection it is descriptive-survey, and in terms of time cross-sectional. The statistical population includes all employees working in the executive units of the police command of Qom province, numbering 332 people. The sample size was calculated using Cochran's formula as 288 people. The random sampling method is also employed. The data collection tool includes documentary studies and the standard questionnaire of Bar-On's "Emotional Intelligence ", whose reliability and validity have been confirmed in various researches and calculated as 0.89 in the current research.Findings: The mean score emotional intelligence of the examined sample is higher than the standard mean score and according to the variance analysis test. This difference is not significant between different educational classes. For example, in the scales of independence, tolerance of psychological pressure, optimism, self-esteem, and impulse control, they have a higher mean score than the standard, and in the scales of happiness, interpersonal relationships and empathy, they have obtained a lower mean score than the standard average. This mean score difference is noteworthy for the scales of interpersonal relationships and empathy. The resulting mean score for the scales of problem solving, self-actualization, emotional self-awareness, realism, self-expression, flexibility, and responsibility is normal.Results: According to the results of this research, it can be said that the condition of emotional intelligence in the studied sample is good and it needs training in some scales.