چکیده:
رهبری فرهنگی عمل رهبری در بخش فرهنگی است و در سالیان اخیر مورد توجه بخشها و صنایع فرهنگی بهویژه در کشور انگلستان قرار گرفته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر رهبری فرهنگی در دانشگاهها بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق کیفی و اکتشافی، و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی است. جامعة آماری پژوهش همة خبرگان آشـنا بـه موضـوع پژوهش بودند، شامل مسئولان دفاتر و معاونان و مدیران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، که به روش قضاوتی و با معیار اشباع نظری دادهها بیست و یک نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها از روش تحلیل مضـمون استفاده شد. پس از برگزاری مصاحبهها و مکتوب کردن گفتهها، چهارده مولفه در سه بعد اصلی شناسایی شد. عوامل فردی شامل مولفههای شایستگیهای شخصیتی، شایستگیهای اخلاقیـ رفتاری، شایستگیهای تخصصیـ مهارتی؛ عوامل سازمانی شامل ساختار تشکیلاتی مناسب، آموزشهای تخصصیـ مهارتی، ارزیابی و ارائة بازخورد، جذب نیروی انسانی توانمند، فرهنگ سازمانی مناسب، پشتیبانی ستادی و هماهنگی؛ و عوامل محیطی شامل عوامل سیاسیـ قانونی، عوامل فرهنگی اجتماعی، عوامل مالیـ اقتصادی، عوامل فناورانه استخراج شدند.
Cultural leadership refers to the practice of leading in the cultural sector and has gained significant attention in recent years, particularly in England. Therefore, the objective of this study is to identify the factors influencing cultural leadership in universities. The research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection. The statistical population of the study includes experts knowledgeable about the research topic, such as officials, deputies, and managers of the representative body of the Supreme Leader in universities. A judgmental sampling method was employed, and a total of twenty-one individuals were selected based on the criterion of theoretical data saturation. Semi-structured interviews were conducted as the research instrument, and content analysis was utilized to analyze the interview data. Through the interviews and data analysis, fourteen components were identified, categorized into three main dimensions. Individual factors encompass personality competencies, moral and behavioral competencies, and specialized skill competencies. Organizational factors involve appropriate organizational structure, specialized skill training, evaluation and feedback provision, recruitment of capable human resources, conducive organizational culture, headquarters support, and coordination. Environmental factors encompass legal and political factors, socio-cultural factors, financial-economic factors, and technological factors.
خلاصه ماشینی:
(Soonieus, 2015) رهبری فرهنگی را «عمل رهبری در بخش فرهنگی» تعریف میکنند که دربارة «مدیران نهادهای فرهنگی از جمله مقامات دولتی که تدوین و اجرای سیاست برای بخش فرهنگی را بر عهده دارند» و همچنین «طیف گسترده ای از تولیدکنندگان و مبتکران و کارآفرینان در شرکت های کوچک و بخش های تولیدی و تیم های فرهنگی» است ( ,Arts Council England ٢٠١٧).
شورای هنر انگلیس ١٠ رهبری فرهنگی را «عمل رهبری در بخش فرهنگی» تعریف میکند که در مورد «مدیران نهادهای فرهنگی از جمله مقامات دولتی که تدوین و اجرای سیاست برای بخش فرهنگی را بر عهده دارند» و همچنین «طیف گسترده ای از تولیدکنندگان و مبتکران و کارآفرینان در شرکت های کوچک بـخـش های تولیــدی و تــیم های فرهنـگی» است ( clore ٢٠١٧ ,leadership programme).
با وجود این ، بسیاری از رهبران فرهنگی کارکنان مستقل یا آزاد خواهند بود و فقدان شدید اطلاعات در مورد رهبران فرهنگی متنوع و مستقل وجود دارد (٢٠٠٨ ,cultural leadership program).
جمع بندی مفهوم رهبری فرهنگی مفهوم رهبری فرهنگی منابع استفاده شده عمل رهبری در بخش فرهنگی شورای هنر بریتانیا (٢٠١٧) رهبری کردن فرهنگ لستر (٢٠١٠) دفاع از فرهنگ از طریق آثار قابل اندازه گیری ساترلند و گاسلینگ (٢٠١٠) نقشی برای تأثیرگذاری بر شرایط تولید و پذیرش فرهنگی پرایس (٢٠١٦) توسعۀ ذائقۀ هنری و ارزش های زیباییشناختی پرایس (٢٠١٦) ارتقای تعالی رهبری در صنایع خلاق و فرهنگی با هدف تربیت رهبران جهانی سو کی (٢٠١٢) قابلیت های فردی (الهام بخشی، تفکر استراتژیک ، برقراری ارتباط مؤثر) پتل و نودین (٢٠١٨) عصیان خلاق علیه فرهنگ غالب لستر (٢٠١٠) ترکیب قدرتمندی از آگاهی سیاسی و تخیل فرهنگی لستر (٢٠١٠) تشویق مشارکت در فعالیت های فرهنگی ساترلند و گاسلینگ (٢٠١٠) استفاده از مداخله گرهای فرهنگی برای تولید ارزش فرهنگی مگوآیر و متیوس (٢٠١٤) پیشینۀ تجربی پژوهش مباحث رهبری فرهنگی بر ویژگیهای شخصیـ مهارتی رهبران فرهنگی، به ویژه کاریزماتیک بودن آن ها، تأکید کرده است .