چکیده:
قرآن ابن بواب یکی از نسخ گرانمایه در تاریخ هنر اسلامی موجود در کتابخانه چستربیتی دوبلین ایرلند است که توسط خوشنویس و مذهب بنام قرن پنجم هجری" ابوالحسن علاءالدین علی بن هلال" مشهور به "ابن بواب" به رشته تحریر درآمده است. از آنجا که این کتاب مقدس حاوی نخستین نمونههای تذهیب قرآن میباشد، نگارندگان جستار حاضر تلاش دارند با مطالعات کتابخانهای و اسنادی به بررسی 171 نقشمایه تذهیبی از آن نسخه و نقشمایههای 7 بنای اولیه اسلامی به روش توصیفی – تحلیلی، بپردازند و در پاسخگویی بدین پرسش برآیند که: نقوش تذهیبی قرآن ابن بواب، از چه طرحها و الگوهای هنری تأثیر پذیرفتهاند؟ نگارندگان پس از بررسی و تجزیه و تحلیل دادههای کتابخانهای و اسنادی، بدین نتیجه رسیدند که باتوجه به اینکه ابن بواب قبل از کتابت و تذهیب، به کار تزیین معماری میپرداخته، نقوش تذهیب مورد استفاده وی نیز سابقه در پیشیه قبلی او داشته و مأخوذ از آرایههای معماری سدههای نخستین اسلامیاند. نمونههای طرحهای بهکاربرده او را میتوان در محراب عباسی بغداد، رقه، سامرا، مسجد جامع اصفهان، مسجد نایین، مسجد نهگنبد بلخ و سیمره دید. این امر نشان میدهد که نخستین آرایههای تذهیب اسلامی، از آرایههای معماری تأثیر پذیرفته است.
The Qur'an of Ibn al-Bawwab is one of the finest illuminated manuscripts in existence preserved at the Chester Beatty Library in Dublin. It is transcribed by Ali ibn-Hilal, Abu'l-Hasan, the leading calligrapher and illuminator of the fifth century, known as Ibn al-Bawwab. The copy contains the earliest examples of patterns of an illuminated Qur'an manuscript. Thus, the present paper aims to compare the Qur'an's 171 illuminated patterns with seven motifs of early Islamic monuments. Studying a descriptive-analytical method, we seek to address the raised question: What motifs of Islamic arts have mostly influenced the patterns in Ibn al-Bawwab's Qur'an ? Analyzing qualitative data entails reading a large number of transcripts and looking for similarities or differences, the authors conclude that since Ibn al-Bawwab worked as a home decorator before beginning book illumination and calligraphy, his patterns in illumination are derived from his earlier architectural designs which were inspired by the decorative motifs of early Islamic architectures such as al-Abbasi alter in Baghdad, Raqqa, Samarra, Jame' Mosque of Isfahan, the Jameh Mosque of Na'in, Noh Gonbad Mosque (Mosque of Nine Cupolas) in Balkh, and Seymareh. Therefore, the earliest Islamic illumination patterns are inspired by the architectural decorative motifs of the early Islamic centuries.