چکیده:
پرسش از خاستگاه مذهب تشیع و سابقۀ آن در دین اسلام موردتوجه جامعۀ امروز نیز هست. تحلیل وسیع و مبنایی و جامع این وضعیت و یافتن ریشهها و علتهای آن حیاتی و ضروری است. با مراجعه به کتب تاریخی فریقین و معرفی برخی از چهرههای صدر اسلام و یاران پیامبر (ص) میتوان پاسخی هرچند کوتاه، اما کافی فراهم کرد. از نظر نگارندۀ این مقاله ابنتیمیه یکی از افراد مشهور در تاریخ است که برای انکار اعتقاد به خلافت بلافصل امام علی (ع) شگردهای گوناگونی را به کار برده است. در این نوشتار ابتدا یکی از عبارات وی بررسی شده و سپس بنا به منابع تاریخی اهلسنت درمییابیم که از میان شخصیتهای شاخص صدر اسلام افرادی بودند که بر برتری و حقانیت و وصایت بلافصل امام علی (ع) اعتقاد داشتند؛ از جملۀ آنها مقدادبنعمرو است که او را از پیشگامان پذیرش اسلام نام بردهاند. او آزار و اذیتهای قریش را تحمل کرد و برای حفظ دین، ابتدا به حبشه و سپس به مدینه هجرت کرد. همراهی و تبعیت او از رسول خدا (ص) بیانگر ایمان راسخ اوست. پس از رحلت نبی خاتم (ص) نیز، در حوادث سقیفه و شورای ششنفره، باصراحت اعتقاد خویش را بیان و از حق دفاع کرد.
The question of the origin of Shiʿa religion and its history in Islam is also concerned in today's society. It is vital and necessary to analyze this situation and finding its roots and causes broadly, basically and comprehensively. It can be provided a short but sufficient answer by referring to the historical books of the two sects (Shiʿa and Sunni) and introducing some of the leaders of the early Islam and the companions of the Prophet (PBUH). Ibn Taymiyyah (Arabic: ابن تیمیه), according to the author of this article, is one of the famous people in history who has used various tricks to deny the belief in Imam Ali's immediate caliphate (Arabic: خلافه, caliphate or khilafah). First, one of his phrases has been reviewed in this article and then we find that there were those who believed in the superiority and legitimacy and immediate successor of Imam Ali ʿAlayhi al-salam (Arabic: علیهالسلام, literally: peace be upon him) among the prominent figures of the early Islam is Miqdad b. ʿAmr (Arabic: مقدادبنعمرو) who was named as one of the pioneers of accepting Islam. He endured the persecutions of Quraysh and migrated first to Abyssinia and then to Medina in order to protect his religion. His companionship and obedience to the Messenger of Allah expresses his strong faith. He explicitly expressed his belief in the events of Saqifa (Arabic: سقیفه) and the Six-Member Council after the demise of Seal of the Prophets and defended the truth.