چکیده:
تکریم و اعزاز قبور بزرگان در فطرت انسان ریشه دارد و ادله فراوان قرآنی و روایی بر آن مهر تأیید زده است؛ اما سلفیه آن را بدعت خوانده به سبب نداشتن درک عمیق و صحیح از مبانی فقهالحدیثی پارهای از روایات را، که پراستنادترین آن نزد ایشان روایت ابیالهیاج اسدی است، دلیل بر حرمت ساخت بارگاه بر قبور اولیای الهی دانستهاند. ازآنجاکه منشأ اعتقادی بسیاری از گروههای تکفیری و جنایتهای فاجعهبار آنان سلفیه و وهابیت است، بر پایه یافتههای این پژوهش، که به روش توصیفی ـ تحلیلی به نگارش درآمده، میتوان گفت سند این خبر به دلیل اشتمال آن بر امثال ابومحمد الهذلی و ابووائل شقیق میان راویان و نیز عدم امکان نقل روایت توسط حسان از خالد به دلیل درگذشت حسان پیش از ولادت خالد ضعیف است و قابلیت استناد ندارد کما اینکه عدم تخریج روایت توسط بخاری و ابن ماجه (نظر به اعتبار ویژه این دو نزد سلفیه و نیز منحصر بودن روایات منقول از ابیالهیاج در همین یک روایت و غیر صحیح شمرده شدن روایت بر مبنای شرط بخاری) این ضعف سندی را تشدید میکند. ضمن اینکه در تعارض با اخبار دیگری است که ترغیبکننده به آبادانی و مرمت قبور بزرگان دین است.
Human nature is founded on honoring the grandees’ graves, and several Qur’anic and narrative sources support this subject. But Salafis label the practice as heresy; due to a lack of a thorough accurate understanding of the foundations of fiqh al-hadith, they call some narrations, including Abi al-Hiyaj Asadi’s, the most frequently cited ones, as the evidence for the reverence of constructing shrines on the divine saints’ graves. Given that many Takfiri groups’ destructive activities and ideologies have roots in Salafism and Wahhabism, and based on the findings of this descriptive-analytical research, it is concluded that the authenticity of this declaration is not reliable because of its references to narrators like Abu Muhammad al-Hazali, and Abu Waʾil Shaqiq among others, and the impossibility of quoting Khalid’s narration by Hessan due to his death before Khalid’s birth. This weakness of evidence is exacerbated by the fact that neither al-Bukhari nor Ibn Majah validated the narration (given their special credibility among Salafis, the uniqueness of the narrations quoted from Abi al-Hiyaj in this narration, and regarding the invalidity of narration due to Bukhari’s view). This is in opposition to the evidence that encourages the development and renovation of the divine saints’ graves.