چکیده:
یکی از دلایل مهم آسیبپذیری اقتصاد ایران از تحریمها بیثباتی درآمدهای دولت است. در سالهای اخیر توجه دولت به مالیات، بهعنوان درآمد پایدار، افزایش یافته است و بر اساس شواهد آماری، سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در استانهای ایران بهطور متوسط از 62/2 درصد در سال 1390 به 06/13 درصد در سال 1398 افزایش یافته است. با توجه به اهمیت رشد اقتصادی در تعیین مالیات، پژوهش حاضر به این سؤال پاسخ میدهد که آیا تفاوت در رشد اقتصادی عامل تفاوت انواع مالیات در استانهای ایران است. برای این منظور از رهیافت مدل تجزیۀ اکساکا-بلیندر استفاده شده است. برآوردها نشان میدهد که در مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات کل، بهترتیب 90، 49 و 64 درصد از شکاف مالیاتی بهواسطۀ تفاوت در رشد اقتصادی استانها قابل توضیح است؛ بنابراین، بهبود در سامانههای برخط توسعۀ فعالیتهای اقتصادی میتواند سهم رشد اقتصادی را در تفاوت درآمدهای مالیاتی افزایش دهد. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد که با افزودن متغیر صنعتی شدن و بخش خدمات در مدلهای جداگانه، سهم عوامل قابل توضیحی در تفاوت مالیات -نسبت به سهم بخش خدمات- افزایشی میشود و به عبارتی، صنعت خاصیتی همافزایی در کسب مالیات دارد. در مالیاتهایی مانند مالیات بر شرکتها، مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده نیز، با افزایش سهم صنعت، شکاف مالیاتی بین استانها خاصیتی قابل توضیح خواهد داشت. این امر ناشی از بالا بودن ارزش افزوده در بخش صنعت و همچنین شفاف بودن فعالیتهای آن در اقتصاد است؛ اما افزایش سهم خدمات در مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمد، سهمی بهنسبت بالا در توضیح شکاف مالیاتی دارد؛ به این صورت که با افزایش هر سهم بخش خدمات در اقتصاد، میزان درآمد مالیاتی افزایش مییابد.
One of the important reasons for the vulnerability of Iran's economy to sanctions is the instability of government revenues. For this reason, the government's attention towards taxes as a sustainable income has increased, and based on statistical evidence, the share of taxes in the gross domestic product in the provinces of Iran has increased from 2.62% in 2012 to 13.06% in 2020. The factor of stability of government revenues is economic growth, and the tax on economic growth has high stability, in this regard, this research answers the question whether the difference in economic growth is the reason for the difference in taxes in the provinces of Iran. The results of Oaxaca-Blinder analysis show that in income tax, value added tax and total tax, respectively, 90, 49 and 64% of the tax gap can be explained by the difference in the economic growth of the provinces. Therefore, the improvement in online systems for the development of economic activities can increase the share of economic growth in the difference of tax revenues. In addition, the results show that by adding the variable of industrialization and the service sector in separate models, the contribution of explainable factors in the tax difference has been increased compared to the contribution of the service sector, and in other words, industry has a synergistic property in tax acquisition, in corporate taxation, direct tax and value added tax, with the increase in the share of industry, the tax gap between the provinces will have an explainable feature, in other words, this issue is caused by the high value added in the industry sector and also the transparency of its activities in the economy. But the increase in the share of services in wealth tax and income tax has a relatively high contribution in explaining the tax gap, so that every share of the share of the service sector in the economy increases, the amount of tax revenue increases.