چکیده:
این پژوهش، با هدف طراحی الگوی تصمیمگیری راهبردی برای مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام پذیرفت. پژوهش توسعهای - کاربردی و از نوع پژوهشهای آمیخته اکتشافی (کیفی– کمی) است. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی دانشگاه در رشتههای مدیریت آموزشی و مدیریت منابع انسانی، همچنین مدیران مناطق آموزش و پرورش بودند که با 14 مصاحبه به اشباع نظری رسید. در بخش کمی با فرمول کوکران تعداد 120 نفر از مدیران کل و معاونین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود که روایی پرسشنامه با روش Cvr تایید شد و آلفای کرونباخ با ضریب 802/0 پایایی بالای پرسشنامه را نشان داد. تحلیل محتوای کیفی با نرمافزار MAXQDA12 انجام شد. برای معادلات ساختاری از نرمافزار smart pls3 و برای تعیین اعتبار الگو از نرمافزار SPSS25 استفاده شد. بر اساس نتایج در بخش کیفی 10 بعد، 23 مولفه 98 شاخص شناسایی گردید. نتایج آزمون t (01/0 <P)، بارهای عاملی و ضرایب معناداری به دست آمده، حاکی از آن است که کلیه ابعاد الگوی تصمیمگیری راهبردی مورد تایید میباشند.
This research was conducted with the aim of designing a strategic decision-making model for managers of education districts in Tehran. The study is developmental-applied in nature and mixed exploratory (qualitative-quantitative) in methodology. The population in the qualitative section included university faculty members in the fields of educational management and human resource management, as well as managers of education districts. Data collection reached theoretical saturation after 14 interviews. In the quantitative section, 120 general managers and assistants of education districts of Tehran were selected as the sample using Cochran's formula. The research tool was a semi-structured interview in the qualitative part and a researcher-made questionnaire in the quantitative part. The validity of the questionnaire was confirmed by the CVR method and Cronbach's alpha with a coefficient of 0.802 showed the high reliability of the questionnaire. Qualitative content analysis was done with MAXQDA 12. Smart pls 3 was used for structural equations and SPSS 25 was used to determine model validity. Based on the results in the qualitative part, 10 dimensions, 23 components of 98 indicators were identified. The results of the t-test (P < 0.01), factor loadings and significant coefficients indicate that all aspects of the strategic decision-making model are approved.