چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی، انجام پذیرفت. روش پژوهش نیمه (شبه) آزمایشی بود. کلیه کودکان پیش دبستانی شهرستان آمل در سال تحصیلی 1401–1400 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 30 نفر انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در اجرای بازی درمانی شناختی رفتاری از ادبیات پژوهشی اسپرینگر و همکاران (2012) و محمداسماعیل (2011) استفاده شد. این جلسات در ده جلسه و به مدت پنج هفته به صورت گروهی و دو روز در هفته فقط برای اعضاء گروه آزمایش برگزار گردید. ابزار اندازه گیری پرسشنامه های سازگاری اجتماعی کودکان دخانچی (1377) و پرخاشگری باس و پری (1992) بود که در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05 = α) تحلیل کواریانس یک متغیری (آنکوا) نشان داد، بازی درمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی تاثیر مثبت معنی داری دارد. هم چنین، بازی درمانی شناختی رفتاری بر پرخاشگری کودکان پیش دبستانی نیز تاثیر مثبت معنی داری دارد. (0/05 = α > P). بنابراین، از جمله روش های افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی، استفاده از بازی درمانی شناختی رفتاری است.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، از جمله روش های افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی، استفاده از بازی درمانی شناختی رفتاری است .
چرا که در صورت موثر بودن بازی درمانی شناختی رفتاری بر افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی، نتایج حاصله میتواند مورد استفاده والدین کودکان ، معلمان و مدیران مدارس ، مسئولان و دست اندرکاران آموزش و پرورش ، بهداشت و سلامت جامعه ، جهت پیشگیری ، کنترل و درمان دانش آموزان ، قرار گیرد.
با توجه به کاربست نتایج این پژوهش در محیط های مشاوره ای، و فراهم سازی زمینه ای برای پژوهش های بعدی، مطالعه حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا بازی درمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی شهرستان آمل تاثیر دارد؟ روش در پژوهش حاضر، طرح تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است .
بنابراین ، بازی درمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی تاثیر مثبت دارد.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی انجام شد.
یافته های حاصل از پژوهش حاضر حاکی از آن است که بازی درمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی تاثیر مثبتدارد و آن را بهبود میبخشد.
بر اساس نتایج ، توصیه میشود روان شناسان بالینی و درمانگران از روش بازی درمانی گروهی در کنار سایر روش های درمانی برای بهبود سلامت و به ویژه کاهش پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، هم چنین ، افزایش سازگاری اجتماعی و بهزیستی ذهنی و روانی کودکان پیش دبستانی استفاده کنند.