چکیده:
نگارگریهای مانوی که با عنوان هنر مانوی شناخته میشود، بخشی از هویت تاریخ هنر ایران است. این نگارهها زبان تصویری دین مانوی یا به دیگر سخن، بازنمایی تصویری آموزههای مانویت است که بخشی از آنها در همجواری با مفاهیم غیرمانوی تکوین یافته است. نخستین گروه از این آثار هنری اوایل سدۀ بیست میلادی در واحۀ تورفان - شینجیانگ، در شمال غربی چین - کشف شد که به سبب نزدیکی به ایران بزرگ جلوههایی از هنر ساسانی را در خود داشت. اما، دومین گروه از آثار هنر مانوی، که اوایل سده بیست و یک میلادی پیدا شد، نمودی سراسر دگرگونشده را پیش روی پژوهشگران گذاشت؛ هنری آکنده به عناصر بودایی و دائویی و متفاوت با آنچه که از آثار تورفان میشناختیم. این نوشتار، گزارشی کوتاه از تعداد آثار هنر مانوی از تورفان و ابریشمنگارههای نویافته از ژاپن و آمریکا ارائه؛ و نیز به برخی از ویژگیهای هنری، اهمیت نگرشهای گوناگون در مسیر مطالعۀ هنر مانوی و مطالعات هنر مانوی در ایران اشاره میکند.
Manichaean paintings, known as Manichaean art, are a part of the identity of Iranian art history. These paintings are the visual language of Manichaeism, or better to say, the visual representation of Manichaean doctrines, some of which have emerged in the vicinity of non-Manichaean concepts.
The first group of these works of art was discovered in the early 20th century in the Turfan oasis – Xinjiang, in northwestern China – which, due to its proximity to Greater Iran, contained signs of the Sasanian art. However, the second group of Manichaean works of art, which appeared in the early 21st century, presented a completely altered appearance to scholars. This art was replete with Buddhist and Daoist elements and different from what we knew from Turfan’s works. This article gives a brief report of the number of Manichaean art pieces found in Turfan and the newly discovered silk paintings in Japan and America. It also points out some of the artistic features, the importance of different attitudes in the study of Manichaean art, and studies of Manichaean art in Iran.