چکیده:
رسانه ملی بهعنوان یکی از مهمترین مؤلفههای قدرت نرم جمهوری اسلامی، نقش حیاتی در افزایش مشارکت، انسجام، اعتماد، وفاداری ملی در طول چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون داشته است، از همین رو برای جلب و حفظ اعتماد اجتماعی مخاطبان و ارتقای سرمایه اجتماعی خود ضرورت دارد ساختار سازمان خبری خود را با توجه به آرایش رسانهای جدید بازنگری نماید و ساختار خود را متناسب با وضعیت نوظهور در چرخه اطلاعرسانی در سپهر رقابتی در منظومه رسانهای تغییر دهد تا بتواند پاسخگوی نیاز خبری مخاطبانش باشد. نظر به اهمیت این موضوع، در این پژوهش ضمن بررسی مؤلفههای مهم و مورد نیاز ساختار سازمانی بخشهای خبری صدا و سیما، به بازشناسی ساختار خبری سازمان در برابر این جنگ رسانهای پرداخته شده است. این تحقیق به شیوه کیفی، ابزار گردآوری دادهها؛ مصاحبه نیمه ساختاریافته و به روش نمونهگیری غیر احتمالی و هدفمند 12 نفر از خبرگان حوزه خبر را انتخاب و درنهایت براساس تجزیه وتحلیل کیفی دادهها از طریق کدگذاری؛ 81 گویه و21 مفهوم و 8 شاخص استخراج گردید. نتایج تحقیق به سیاستگذارن حوزه خبر پیشنهاد میکند که مؤلفههای «مدیریت یکپارچه، مهارت افزایی، قطبیت رسانهای، قدرت نرم رسانهای، همگرایی رسانه، ادغام ساختاری، اتاق خبر حرفهای، مقابله با اخبار جعلی، برونسپاری و درآمد پایدار» در طراحی ساختار سازمان خبری برای آرایش جدید رسانهای مورد توجه قرار گیرد.
The national media, as one of the most important components of the soft power of the Islamic Republic, has played a vital role in increasing participation, cohesion, trust, and national loyalty during the four decades since the victory of the Islamic Revolution. Its social capital needs to review the structure of its news organization in light of the new media arrangement and change its structure in line with the emerging situation in the information cycle in the competitive sphere in the media system to meet the news needs of its audience. Due to the importance of this issue, in this study, while examining the important and required components of the organizational structure of the radio and television news departments, the news structure of the organization against this media war has been recognized. This research is a qualitative method, a tool for data collection; Semi-structured interviews by non-probabilistic and purposeful sampling method selected 12 experts in the field of news and finally based on qualitative analysis of data through coding; 81 items, 21 concepts and 8 indicators were extracted. The research results suggest to news policymakers that the components "integrated management, skills development and knowledge force, media polarity, soft media power, media convergence, structural integration, outsourcing and sustainable income" should be considered in designing the structure of a news organization for a new media arrangement.
خلاصه ماشینی:
رسانه هاي خبري و جنگ نرم ؛ بررسي ساختار سازمان خبري صدا و سيما در مديريت جنگ نرم زهراالسادات شاداب ۱ اکبر نصراللهي کاسماني ۲ محمد رضا رسولي ۳ چکيده رســانه ملي به عنوان يکي از مهم ترين مؤلفه هاي قدرت نرم جمهوري اسلامي ، نقش حياتي در افزايش مشــارکت ، انســجام، اعتماد، وفاداري ملي در طول چهار دهه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تاکنون داشته است ، از همين رو براي جلب و حفظ اعتماد اجتماعي مخاطبان و ارتقاي ســرمايه اجتماعي خود ضرورت دارد ساختار سازمان خبري خود را با توجه به آرايش رسانه اي جديد بازنگري نمايد و ســاختار خود را متناسب با وضعيت نوظهور در چرخه اطلاعرساني در سپهر رقابتي در منظومه رســانه اي تغيير دهد تا بتواند پاسخگوي نياز خبري مخاطبانش باشد.