چکیده:
آیین بودا در زمرۀ ادیان بزرگ جهان بهشمار میآید و با جذابیتهای خاص خود درصدد است حیاتی اخلاقی، آرمانی و متفکرانه را به ارمغان آورد. بودیسم با تأکید بر تأمل و خودشناسی به جای اعتقادورزی و شعائرگرایی، معنای ایمان را متحول ساخت؛ هرچند آن را از صحنۀ زیست بشری محو نکرد. متون بودایی از ایمان (سدها) به بودا بهمثابۀ راهنما/آموزگار بهعنوان شرط لازم برای آغاز سلوک سخن میگوید؛ اما این ایمان، شرط کافی برای نجات نیست و هرکس میباید همچون بودا در جستوجوی حقیقت برآید تا با تحقق بودای درون خویش به اشراق دست یابد و خود، نجات را تجربه کند. این نکته که ایمان آغازین در بودیسم مستلزم نوعی معرفت است، اختلافنظرهایی را در باب تقدم ایمان یا معرفت برانگیخته است؛ اما بیتردید ایمان کورکورانه و الزامآور در بودیسم مطرود است. در میان فرق گوناگون بودایی، سنت شین (آمیدابودا/سرزمین پاک) با اتکای کامل بر نیروی «دیگر» یا آمیدا و ذن بودیسم با اعتماد بر نیروی «خود» برای تحقق ذهن حقیقی، بهعنوان دو مدل ایمانی شینجین و چوشین مطرح شدهاند. در این مقاله، پس از واکاوی معنای ایمان در متون بودایی، این دو مفهوم ایمانی در مقایسه با ایمان مسیحی و نیز واژههای قرین با سدها بهویژه بهکتی بررسی شدهاند.
Buddhism is one of the world's great religions intending to bring about a moral, ideal, and thoughtful living. Buddhism changed the conception of faith by emphasizing meditation and self-knowledge instead of belief and ritualism. Buddhist texts speak of faith (saddha) and confidence in the Buddha as a teacher, which is a necessary condition for the first step on the path. This faith is not, however, regarded as a sufficient condition for salvation, but each person, following Buddha, should seek the truth and experience Liberation through his own personal effort and intelligence; everyone can achieve enlightenment by realizing one’s own Buddha-nature. The fact that in Buddhism preliminary/initial faith requires some knowledge has raised controversies about the valuation of knowledge above faith, but there is no doubt that the blind and obligatory faith is rejected. Among the various Buddhist schools, Shin Buddhism (Amida Buddha/Pure Land) with a total reliance on Other-power or Amida, and Zen Buddhism in which confidence in Self-power leads to the realization of one’s own true mind, as two models of faith, Shinjin and Chushin, are suggested. In the present study, after analyzing the conception of faith in Buddhist texts, the two models were compared with the Christian faith. Also, the closest words to Saddha in the Pali Canon, especially Bhakti, have been discussed. William Sessions enumerates six models of faith arguing about some of their features that Shinjin exemplifies or permits and other features that Shinjin excludes. He also discusses the differences and the structural similarities between the Buddhist faith and the Christian faith. In this regard, Shinjin and Choshin differ from the Christian faith; for example, Shinjin can be considered faith, but the Other-power, as its ‘object’ of faith, is Amida’s not God’s (or Christ’s); and Choshin is not a personal relation, hence, there is no ‘object’ of faith and no external agent-cause of faith. In fact, Choshin is not dependent on the trust of another but is self- relience. However, Buddhist transformation and Christian conversion in terms of achieving one’s deepest-original self, the necessity of faith for the supreme goal of enlightenment in Buddhism and of salvation in Christianity, the Nembutsu (call/think on Amida) and Christian prayer, are similar in many respects. Also, both Choshin experience and Christian-faith experience are essentially supernatural with a deep and lasting authority as regards their transcending causality.
خلاصه ماشینی:
مرحلۀ آغازین برای ورود فرد به سفر معنویاش در طریق آزادی و نجات، مستلزم پذیرش دائمی بودا بهعنوان معلم لایق، دمه بهعنوان تعالیم کامل و راستین و سنگهه بهعنوان نمونۀ آرمانیِ زیستن است؛ اما این مرحلۀ آغازین هرگز یک ایمان کورکورانه بهشمار نمیآید و شخص بودایی خود را محاط در گوهرهای سهگانه نمییابد؛ بلکه با میل و رغبت به سوی آنها حرکت و سلوک دارد.
به عبارت دیگر، تحکیم و تأیید تدریجی ایمانِ مقدماتی با درک و فهم مستقیم از راه دیدن میسر میشود و این اثبات تجربی ایمان، در حکم توجیه حقانیت ایمان، همیشه بخشی از معنای ایمان تلقی میشود؛ بنابراین، ایمان در آیین بودا به معنای پذیرش اعتقادات نظری یا ایمانی مبتنی بر مرجعیتِ محض نیست؛ بلکه اعتماد به معلم و آموزههای او (چهار حقیقت شریف، حقیقت زنجیر علّی، بیجوهری و ناپایداری وجود یا همان آموزۀ نسبیت و تهیگیِ همه چیز از خو̊دبود) بهمنزلۀ راهی به سوی هدف مطلوب است (پاشایی، 1375: 582؛ Linge, 1971: 276; Rahula, 2008: 8-9; Klostermaier, 1999: 79, 92, 203; Harris, 1998: 49; Cantwell, 2009; 12-13; Pannyanada, 2001.
بدینسان، ایمان آغازین که بر اثر رحمت بودا در دل بیدار شده و به معنای رغبت و تمایل شخصی برای یافتن حقیقت است، مددرسان و راهنمای فرد در راستای رشد خرد و کشف حقیقت درونی یا بوداسرشتیِ خود خواهد بود؛ چندانکه سلوک معنوی او بدون این ایمان، ممکن نخواهد شد؛ در عین حال، در آموزههای بودا، ایمان هرگز وسیلۀ نجات و آزادی نهایی انگاشته نمیشود و ازاینرو، پس از مرحلۀ اعتماد، کوشش فرد ضروری است.