چکیده:
تشویق و تنبیه دو روش تربیتی و از اجزا جدانشدنی فرایند تعلیم و تربیت بوده و استفاده از آن » هم در تعلیم و تربیت رسمی و
مدرسه و هم در تعلیم و تربیت غیر رسمی و خانواده رایج بوده است . تشویق و تنبیه در ابعاد مختلف زندگی انسان به ویژه
آموزش نقش پر رنگی دارد که در بعد دینی » اسلام و قرآن هم مورد توجه قرار گرفته است . هدف این مطالعه » بررسی
سندکاوی گردآوری شده است و یافته ها نشان می دهد که تنبیه ء اغلب اوقات نه تنها تاثیری در جنبه تربیتی ندارد ء بلکه آثار
مخربی هم در پی دارد . تشویق کردن به مراتب تاثیر تربیتی بیشتر و بهتری دارد و مقدم بر تنبیه است و تشویق مناسب و
سنجیده باعث عمق بخشیدن به یادگیری شده و چون جنبه بازدارندگی دارد ء از انجام کارهای ناپسند در نوجوانان می کاهد .
خلاصه ماشینی:
٢- پيشينه تحقيق بررسي هاي انجام شده در پايگاه هاي اطلاعاتي معتبر نشان مي دهد که پژوهش هاي مستقلي در اين زمينه صورت گرفته است که به چند نمونه اشاره شده و مختصر معرفي مي شود : ١- جوان مجرد ، عبدالناصر ، ١٣٧٣ ، تجزيه و تحليل نگرش دانش آموزان در مورد روش هاي رايج تشويق و تنبيه و رابطه آن با موفقيت تحصيلي آنان ، پايان نامه کارشناسي ارشد ، استاد راهنما : عمر اطميشي .
اين پايان نامه چنين نتيجه گرفته است که تشويق اگر به درستي و براي حفظ شرايط و موقعيت هاي ويژه از آن استفاده شود ، تاثير مثبت در اصلاح کودکان و نوجوانان و جوانان خواهد داشت و همچنين تاديب و تنبيه به عنوان يک روش تربيتي بعد از اعمال تمامي روش هاي تربيتي قابل قبول است .
٤- گوهري راد ، حسين ، ١٣٩٣ ، تاثير تشويق و تنبيه دانش آموزان بر بزهکاري اجتماعي نوجوانان مقطع متوسطه پسران شهرستان سردشت در سال تحصيلي ٩١-٩٢ ، پايان نامه کارشناسي ارشد ، دانشگاه پيام نور تهران ، استاد راهنما : زهره اسمعيلي ، نتايج حاصل از آزمون هاي آماري نشان داد بين تشويق و تنبيه و گرايش به بزهکاري (پرخاشگري ، الکليسم ، دزدي و دروغگويي ) تاثير ( رابطه ) معنادار وجود دارد .
تشويق بايد تاييد کننده عمل دانش آموز باشد نه وجود و شخصيت او، زيرا کودک يا نوجوان فکر مي کند اگر آن خصوصيت ويژگي را نداشته باشد ديگر مورد ارزش و احترام نيست .