چکیده:
محیط های آموزشی, بعد از محیط خانه و خانواده, بیشترین سطح ارتباط را با کودکان به تعامل میگذارد و حس
تعلق به مکان» ممیزی هایی برای شوق بازگشت به مدرسه و ماندن در آن فراهم آورده, که از جمله عامل های
اساسی در پیوند دانش آموز با محیط آموز شی است. از طرفی دیگر کمبود سطح کمی و کیفی فضای سبز محیط
های آموزشی مدارس امروز در کشور ماء این محیط ها را به مکانی بی روح با مصالح و ساختمانهای غیرجذاب برای کودکان
بدل ساخته است. مسئله پژوهش حاضر بر بررسی تاثیر فضا های آموزشی برای یادگیری و تقویت مثبت آن است. عدم
توجه به عناصر تشکیل دهنده ی فضای آموزشی مثل کلاس هاء راهرو هاء فضاهای بازء رنگ و ... می تواند اثرات منفی بر
روی دانش آموزان داشته باشد و بالعکس رعایت این ضوابط و استاندارد ها می تواند باعث ایجاد حس رضایت و تعلق پذیری
دانش آموزان نسبت به فضاهای آموزشی شود. در این راستا در این تحقیق تلاش شده است تا چگونگی تاثیر برخی از عوامل
محیطی بر فرآیند یادگیری بررسی گردد . برای رسیدن به این منظور مدرسه ی شهید آیت الله دکتر بهشتی ارسنجان
مورد بررسی قرار گرفته است. که در این راستا یافته های تحقیق حاکی از آن است که عوامل بسیار مهمی از جمله رنگ
دیوارهای کلاس, فضای سبز و... در ارتقای سطح یادگیری حائز اهمیت هستند که باید با سن و دوره ی تحصیلات دانش
آموزان هماهنگی و مطابقت داشته باشد.در این مقاله جهت دستیابی به اهداف مورد پژوهش از روش مطالعه ی موردی
استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
نقش طراحي پارامترها و عوامل کالبدي فضاي آموزشي بر فرآيند يادگيري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان (مطالعه موردي: مدرسه ي شهيد آيت الله دکتر بهشتي ارسنجان ) 1 زهرا نعمت الهي ١دانشجوي کارشناسي ارشد، رشته علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي،واحد ارسنجان ، ايران Zahra.
بدين منظور در اين تحقيق تأثير طراحي معماري مناسب فضاهاي آموزشي بر فرايند يادگيري دانش آموزان مدرسه شهيد افسر آباده طشک بررسي مي شود.
ويژگي هاي اکولوژيکي وفيزيکي، ويژگي هاي عملکردي و رفتاري و ويژگي هاي بصري و زيبايي شناختي معيارهايي هستند که بر کيفيت فضاهاي آموزشي نقش دارند (گلچين و همکاران ، ١٣٩١) همچنين ساختار، شکل ( مرتضوي، ١٣٨٠)، فرم ، رنگ بافت و الگوهاي ارتباطي ( ملتفت و همکاران ، ١٣٩٦)، اندازه و مختصات فضايي محيط بر کاربران و نحوه رفتار و يادگيري آن ها مؤثر واقع مي گردد ( هورنکر، ٢٠٠٥، گادسدن و ديکسون رومن ، ٢٠١٧).
طراحي فضاي آموزشي مدرسه گري مور، معمار و رژوهشگر منظر که تحقيقات بسياري در خصوص فضاهاي باز و رفتار کودکان و نوجوانان دارد معتقد است که « کيفيت محيط طبيعي مي تواند تآثير مستقيم و محرک بر کودکان داشته باشد، رنگ ها، بافت ها، شکل اشيا و وضع مراکز بازي مي تواند کودک را به برقراري ارتباط با محيط و آموختن از آن ترغيب کند » (مارکوس و فرانسيس .