چکیده:
طنز یکی از ابزارهای مهم ادبی به شمار میآید که شاعران و نویسندگان همواره برای بیان مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی از آن بهره میجویند. در پژوهش حاضر ابتدا تعاریف دقیقی از طنز ارائه شده و سبک شناسی طنز و شیوههای زبانی آن در رمان هستی از فرهاد حسن زاده مورد بررسی قرار گرفته است.
این پژوهش به روش توصیفی و تحلیل محتوا انجامگرفته و پژوهشگر با استفاده از شیوه کتابخانهای به گردآوری اطلاعات پرداخته است. یافتهها حاکی از آن است که فرهاد حسن زاده با بهرهگیری از مخاطبشناسی و سبک طنز و شیوههای زبانی مختلف آن، به خلق اثری پرداخته تا در این قالب ایدئولوژی خود را به مخاطب منتقل کند.
خلاصه ماشینی:
(فتوحی،1390) در این پژهش سعی برآنست تا به سوالات زیر پاسخ داده شود: در یک رمان چه مولفههای سبکی باعث انتقال ایدئولوژی نویسنده میشود؟ ایدئولوژی فرهاد حسن زاده در این رمان چیست؟ فرهاد حسن زاده برای بیان ایدئولوژی خود از چه شیوههای زبانی استفاده کرده است؟ پیشینهی تحقیق در مورد سبکشناسی طنز رمان نوجوان احتمالاً تاکنون تحقیق مستقلی منتشر نشده است و اغلب آثاری هم که با موضوع سبکشناسی طنز و انتقادی نوشته شده در حوزه ادبیات بزرگسال است.
همچنین کتاب شگردهای طنز در ادبیات کودک ونوجوان امروز (1394) از سمیه آورند نیز برای بررسی شیوههای ایجاد طنز در رمان هستی استفاده شده است.
(حری، 79 الف:1387) در رمان هستی این سازوکار، بسامد بالا و تنوع خوبی دارد که به دو دسته بازیهای کلامی و مؤلفههای دو معنایی تقسیم میشود: بازیهای کلامی بازی با کلمات یکی از شیوههای ایجاد طنز است و شاید بتوان تعریف دیگر شوخ طبعی دانست.
» (همان:26) توی جیبش دنبال سیگار میگشت، گفت: « چرت و پلا نگو!» (همان:21) بازی با کلمات مترادف بازی با کلمات مترادف نیز یکی دیگر از بازیهای کلامی است که باعث ایجاد طنز میشود.
» (برگسون، 72:1379) در این رمان شخصیت اصلی داستان یعنی هستی که یک دختر است جنسیت خود را قبول ندارد و مدام کارهای پسرانه میکند و همین امر باعث ایجاد تصویری خندهدار برای مخاطب میشود.
نویسنده نیز برای انتقال حس نوجوانانه شخصیت اصلی و پررنگ کردن یکی از ویژگیهای نوجوان، که همان والدین ستیزی است، از این روش بهره برده است که خود تصویری طنزگونه را ایجاد میکند.