چکیده:
از زمانی که مساله تعلیم و تربیت در زندگی انسان مطرح شده است، ادبیات کودکان و نوجوانان نیز همراه آن مطرح بوده است.به این صورت که بزرگسالان برای تغییر رفتار کودکان و اثرگذاری روی آنها داستانها یا متلها و یا سرگذشت تجارب خود را داستانوار به ایشان میگفتند و این واقعیت را دریافته بودند که این روش تربیتی از تربیت مستقیم یا اندرز دادن مستقیم موثرتر است زیرا انسان، به خصوص در دوران خردسالی، حکایات، افسانهها و قصهها را طبعا دوست دارد و از محتوای آنها متاثر میشود.داستان، کودک و نوجوان را رهبری میکند و موجب تربیت و افزایش نیروی فکر او میگردد.از جمله دست آوردهای داستان، راهنماییهای اخلاقی بدون اجبار، شخصیت پذیری و استقلال شخصی و همچنین برآورده کردن بعضی از نیازهای ذهنی و عاطفی و لذت بردن است. در این راستا نگارنده بر آن است که جنبههای تاثیر تعلیم و تربیت را در قصه صدای ساز میآید از مصطفی رحماندوست را بررسی کند.
خلاصه ماشینی:
تأثیر تعلیم و تربیت کتاب «صدای ساز میآید» بر کودکان اسدالله جعفری( طاهره محمدی(( چکیده از زماني كه مساله تعليم و تربيت در زندگي انسان مطرح شده است، ادبيات كودكان و نوجوانان نيز همراه آن مطرح بوده است.
قصه منظوم از جمله موضوعهای مهم در ادبیات کودکان شعر است که بیشتر دوست دارند و یادگیری و حفظ کردن آن برای ایشان آسان و مطلوب است به شرط اینکه : موضوع آن، مانند سایرموضوعهای مربوط به کودکان قابل درک و مورد علاقه کودکان باشد تا بتواند به گسترش افق ذهنی و احساساتی ایشان کمک کند.
نویسنده هوشمندانه رنگ سیاه را انتخاب کرده است چه اگر رنگ گربه سفید یا رنگ روشن باشد ممکن است برای کودک، پیشی ناز و ملوس را یادآوری کند و این انتخاب کودک را دچار تناقض میکند که آیا طرفدار پیشی خوشگل قصه شود یا از گم شدن جوجه نوک حنایی ناراحت شود.
دریافتن حس دشمنی میان جوجه و گربه یکی از اصلی ترین آموزههای این قصه است که به کودک القا میشود.
بدیهی است کودک پس از آشنایی با این حس سعی میکند دشمنان خود را تشخیص دهد و چه بسا اولین دشمن خود را گربه سیاه قصه تصور کند و حس دشمنی اش را برای او تقویت کند.
و در ادامه وقتی شخصیت داستان به جستجوی جوجه شروع میکند حس سعی و تلاش برای دست یافتن به آن چیزی که از میان رفته است در کودک شروع به شکل گیری میکند.