چکیده:
همه انسان ها خواهان سعادت هستند و سعادت دنیا و آخرت انسان در گرو تزکیه نفس میباشد که در اصطلاح از آن «تربیت اخلاقی» یاد میشود. ایده های اخلاقی از پدیده های روانی است که از آغاز تمدن ها در تاریخ به وجود آمده است. این پدیده از ابزار و اسباب تفسیر و تعبیر آداب و رسوم اقوام گذشته میباشد. و از روش های اخلاقی گذشته میتوان فهمید که این ایده ها از یک واقعیت روانی، اجتماعی نشات گرفته است، و تربیت اخلاقی در کتاب مرزبان نامه نمودهای فراوانی دارد. و پژوهش حاضر به بررسی پیامدهای تربیت اخلاقی در داستان های «خسرو» میپردازد. و نشان میدهد که مهمترین پیامدها در داستان های «خسرو»؛ عدالت، بخشندگی، نیک اندیشی، نداشتن حرص و طمع، و سخن پردازی میباشد.
خلاصه ماشینی:
و نشان میدهد که مهمترین پیامدها در داستان های «خسرو»؛ عدالت، بخشندگی، نیک اندیشی، نداشتن حرص و طمع، و سخن پردازی میباشد.
واژگان کلیدی: تربیت اخلاقی، مرزبان نامه، خسرو مقدمه يكي از مهمترين ويژگيهاي انسان، تربيت پذيري است كه از آغاز پيدايش جوامع انساني شروع شده و در طول تاريخ ادامه داشته و همچنان خواهد داشت.
تربیت به مفهوم عام آن، شامل جنبه های گوناگون جسمانی، روانی، عاطفی، عقلانی، اجتماعی، اخلاقی و دینی است و هر یک از این ابعاد به لحاظ روان شناختی و تربیتی در زندگی انسان اهمیّت فراوان دارد.
در این پژوهش به بررسی تربیت اخلاقی(عدالت، بخشندگی، نیک اندیشی، نداشتن حرص و طمع، و سخن پردازی) در داستان های خسرو پرداخته میشود.
روزی برخلاف گذشته درخت را دید غنچه شکفته و در جامه سبز رعنا برآمده است، پادشاه از آنجا پیش خسرو رفت و از مشاهده حال درخت خبر داد و گفت: من در این مدت قرعه فال یا بخت به نام این درخت میزدم و صورت حال خود را در رویای آرزوها به شکل حال وی مشاهده میکردم و امروز فهمیدم کار من از پستی باز رفته و به بالاترین نقطه اوج روی نهاده و خسرو او را با ساز و ابهت و با کام دل به مملکت و پادشاهی خویش فرستاد (مرزبان نامه، 1370: 302).
مهمترین پیامدهای اخلاقی در داستان های خسرو، عدالت، بخشندگی، نیک اندیشی، نداشتن حرص و طمع و سخن پردازی میباشد.