چکیده:
هدف از انجام این پژوهشء بررسی تاثیر رفتار تسهیم دانش بر ابعاد رفتار کاری نوآورانه با نقش میانجی خود راهبری (مطالعه موردی : معلمان مدارس ابتدایی شهرستان امیدیه در سال ۱۴۰۲) میباشد. روش تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی و از جهت ماهیت توصیفی- علی است. جامعه آماری این مطالعه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان امیدیه در سال ۱۴۰۲به تعداد ۴۵۰ نفر بودند. به استناد جدول مورگان حجم نمونه براپر با ۲۱۰ نفر برآورد و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادههاء پرسشنامه استانداره شامل ۲۹ سوّال بود که روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و متخصصان, کارشناسان مدیریت و پایایی آن ها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای همه شرایط بیشتر از ۰. ۷ تایید شد. در این پژوهش بر اساس ادبیات و مدل مفهومی ۷ فرضیه ارائه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (با استفاده از نرم افزار SPSSو آمار استنباطی (با استفاده از نرم افزار PLSاستفاده شد. یافته ها تمامی فرضیه ها و برازش مناسب مدل تحقیق را تایید می کند نتایج نشان داد که مدیران آموزش و پرورش می بایست فرصتهایی برای معلمان فراهم کند تا علاوه بر تکمیل دانش و توانایی خود. با به اشتراک گذاری دانش با همکاران» هم راستا با موفقیت در موقعیت شغلی خود گام بردارند و تا حد ممکن جسارت و شهامت نوآوری در فرآیندهای جاری مدرسه را پیدا کنند. علاوه بر این» فرصت هایی را فراهم کنند تا معلمان همسو با نظام آموزشی, و به عنوان یک فرد حرفه ای. با هنجارها و فرهنگ مدرسه و جامعه حرفه ای سازگار شوند و در عین حال به عنوان نیرویی نوآورء برای ارائه ایده ها و ایجاد خلاقیت گام بردارد.