چکیده:
زمینه : درپژوهش حاضر به بررسی شناسایی و اولویت بندی مولفه های نهادینه سازی آموزش خانواده از دیدگاه دبیران شهرستان شهرضا پرداخته شد. روش کار : در این روش از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. جامعه آماری، شامل کلیه مدیران شهر شهرضا سال 2482 بودند. نمونه شامل 0 گروه بود. گروه اول 22 نفر از متخصصین و مشاوران آموزش خانواده به روش نمونه - تحصیلی 2480 گیری گلوله برفی به منظور مصاحبه انتخاب شدند و مولفه ها به دست آمد و گروه دوم 08 نفر از مدیران بهعنوان افراد نمونه به منظور رتبه بندی مولفه ها انتخاب شدند. در این پژوهش نتایج حاصل از مصاحبه ها کدبندی گردید و به صورت یک پرسشنامه تدوین گردید. تجزیهی داده ها با استفاده از نرم افزار 22 SPSS تحلیل شد. یافته ها : جهت تحقق اهداف تحقیق با مطالعه جامع پژوهش های مرتبط با نهادینه سازی آموزش خانواده و همچنین نظرخواهی از خبرگان و استادان صاحب نظر در زمینه آموزش خانواده 02 مولفه تاثیر گذار و در قالب سه دسته 2-عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی 0-ساختاری، تکنولوژیکی 3-مدیریتی، قانونی دسته بندی شدند. براساس اظهارات آزمون شوندگان در عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی موثر بر نهادینه سازی آموزش خانواده، مشارکت اولیا و دانش آموزان در جلسات آموزشی و نظرسنجی پیرامون موضوعات جلسات آموزش خانواده در رتبه اول قرار دارد. همچنین در عوامل ساختاری، تکنولوژیکی بر نهادینه سازی آموزش خانواده، محتواها و موضوعات آموزشی قابل ارائه در جلسات آموزش خانواده در رتبه اول قرار دارد. در عوامل مدیریتی، قانونی بر نهادینه سازی آموزش خانواده، سیاستها و رویکردهای وزارت آموزش و پرورش به موضوع آموزش خانواده در مرتبه اول قرار دارد. نتیجه گیری : نهادینه سازی آموزش خانواده شامل مشارکت اولیا و دانش آموزان با مدرسه و کیفیت بخشی و اصلاح رویکردها و روش های والدین در تربیت فرزندان و تقویت حس مسئولیت پذیری والدین در برابر حقوق فرزندان و تقویت بنیه علمی معلمان میباشد