چکیده:
هدف: در مقاله حاضر، پیشرانها و عدم قطعیتهای اثرگذار بر آینده صندوقهای بازنشستگی و ترسیم آیندههای محتمل، ممکن و مطلوب این صندوقها مورد واکاوی قرار گرفته است. روش: به لحاظ روش شناسی، در مطالعه کنونی به منظور انتخاب روشها، از آیندهنگاری یکپارچه (انتگرال) استفاده شده , وترکیبی از روشهای مصابه، دلفی، تحلیل اثرات متقاطع و ریخت شناسی به کار گرفته شده است. گروه خبرگان برای انجام مصابه و دلفی، 30 نفره بوده و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند «قضاوتی» و «گلوله برفی» انتخاب شد است. یافتهها: در گام اول 70 پیشران موثر بر آینده صندوقهای بازنشستگی شناسایی و پس از پالایش اولیه، فهرست پیشرانها بومی سازی شده و با حذف پیشرانهای مشابه و دارای ارتباط کم با محیط آینده ایران، فهرست 47 پیشران نهایی (فناوری 11، اجتماعی 8، زیستمحیطی 4، اقتصادی 15، سیاسی-نهادی 9 پیشران) به منظور تحلیل اثرا متقاطع و سنجش اهمیت و عدم قطعیت انتخاب شدند. نتایج: بر اساس نتایج این پژوهش آینده صندوقهای بازشستگی تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه، تحت تاثیر چهار عدم قطعیت بحرانی یعنی: تاثیر نسلهای قدیمی در حکمرانی، روند خصوصی شدن مشاغل دولتی، ماهیت سیاسی دولت و تحریمها قرار دارد و پس از منطق دهی به سناریوها و حذف سناریوهای ناسازگار و مشابه، سناریوهای شش گانه تحت عناوین: بازسازی پس از جنگ اقتصادی، تعامل و سازندگی، لبه پرتگاه، نرمش قهرمانانه، پیروزی نزدیک و سازش و گذار، برای آینده صندوقهای بازنشستگی وجود خواهد داشت.
Purpose: The welfare system and the future of retirement is one of the issues that has become a complicated issue due to its relationship with the growing population of retirees and the elderly and the influence of social, economic, political-legal, technological, and environmental developments. In this paper, the drivers and uncertainties affecting the future of pension funds and drawing the probable, possible, and desirable futures of these funds have been analyzed.Method: In terms of methodology, in the current study, integrated foresight was used to select methods. The interview was conducted with a group of 30 experts using the "judgmental" and "snowball" targeted sampling methods.Findings: In the first step, 70 drivers affecting the future of pension funds were identified and after initial refinement, the list of drivers was localized by removing similar drivers and having little connection with the future environment of Iran, the final list of 47 drivers (Technology 11, Social 8, environmental 4, economic 15, political-institutional 9 drivers) were selected to analyze cross effects and measure importance and uncertainty. Results: In the present study, six scenarios of reconstruction after the economic war, interaction, and construction, edge of the precipice, heroic softening, near victory, and compromise and transition are imaginable.