چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای توسعه سرمایه انسانی عمومی اعضای هیأت علمی دانشگاهها است. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر ترکیبی و با طرح (کیفی – کمی) انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشگاهها و پژوهشکدههای شهر تهران و دارای سوابق علمی و تجربی مرتبط با پژوهش بودند که از بین آنها به روش نمونهگیری هدفمند ملاکمحور تعداد 13 نفر انتخاب و با آنها مصاحبه شد. دادههای حاصل از مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان به روش تحلیل محتوای استقرائی و کدگذاری سه مرحلهای تحلیل شدند. از کدگذاری باز جهت اشباع رسیدن مفاهیم و ایجاد مقولهها، کدگذاری محوری برای برخاستن مقولهها و فرآیند ربطدهی آنها به زیر مقولههایشان برای انتخاب پدیده محوری و از کدگذاری انتخابی برای ایجاد آرایش نظری مقولههای اصلی استفاده شد. برای بررسی روایی از روش پایش اعضاء، مناسب بودن مبنای داوری تفسیرها و رویکرد بازبینی توسط همکار و برای بررسی قابلیت پایایی یا انتقال-پذیری نیز از روش پایایی بازآزمون و توافق بین دو کدگذار و آزمون کاپای کوهن استفاده گردید. در بخش کمی نیز، به منظور تعیین میزان اهمیت و اولویت ابعاد و مؤلفههای به دست آمده، از روش آنتروپی شانون استفاده شد. بحث و نتیجه گیری: نتایج بخش کیفی پژوهش نشاندهنده شناسایی 106 شاخص کلیدی، و 17 بُعد محوری است که در قالب 5 مؤلفه اصلی توسعه سرمایه انسانی عمومی اعضای هیأت علمی شامل؛ بهبودی در میزان و تناسب شایستگیهای شناختی، بهبودی در میزان و تناسب شایستگیهای فراشناختی، بهبودی در میزان و تناسب شایستگیهای زیستی – عاطفی، بهبودی در میزان و تناسب شایستگیهای ارتباطی – اجتماعی و بهبودی در میزان و تناسب شایستگیهای فرهنگی و تربیت معنوی، مقولهبندی و ارائه شدند. بر اساس نتایج آزمون آنتروپی شانون به ترتیب، مؤلفههای اصلی بهبودی در میزان و تناسب شایستگیهای شناختی، بهبودی در میزان و تناسب شایستگیهای ارتباطی – اجتماعی، بهبودی در میزان و تناسب شایستگیهای فراشناختی، بهبودی در میزان و تناسب شایستگیهای زیستی – عاطفی، و بهبودی در میزان و تناسب شایستگیهای فرهنگی و تربیت معنوی از اولویت اول تا پنجم در توسعه سرمایه انسانی عمومی اعضای هیأت علمی برخوردار بودند. همچنین، مؤلفه توسعه سرمایه انسانی شناختی بیشترین و مؤلفه توسعه سرمایه انسانی فرهنگی و تربیت معنوی کمترین اولویت را داشتند. چارچوب نظری توسعه سرمایه انسانی عمومی اعضای هیأت علمی در پژوهش حاضر، ابزار علمی مناسبی برای برنامهریزی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیأت علمی فراهم میسازد. در پایان مبتنی بر دستاوردهای پژوهش، پیشنهادهای مقتضی ارائه شد.
Objectives:The purpose of this study is to identify and prioritize the components of general human capital development of university faculty members.Materials and Methods:To do this, a mixed method by qualitative-quantitative was used. The statistical population included all faculty members of universities and research institutes in Tehran, 13 of whom were selected through purpose sampling. Data obtained from semi-structured interviews with experts were analyzed by inductive content analysis and three-stage coding. Participant members' control method and peer feedback were used to ensure credibility. Also, to ensure reliability, the agreement method between the coders and Cohen's Kappa test were used. In the quantitative part, Shannon entropy method was used to determine the importance and priority of the obtained dimensions and components.Discussion and Conclusion:The results of the qualitative part of the research show 106 key indicators, and 17 axial dimensions in the form of five main components of general human capital development of faculty members, including; Improvement in the extent and appropriateness of cognitive competencies, improvement in the extent and appropriateness of meta cognitive competencies, improvement in the extent and appropriateness of bio-emotional competencies, improvement in the extent and appropriateness of communication-social competencies and improvement in the extent and appropriateness of Cultural and spiritual education competencies, were categorized and presented. Based on the results of Shannon entropy test, respectively, the main components of improvement in the amount and appropriateness of cognitive competencies, improvement in the extent and appropriateness of communication-social competencies, improvement in the extent and appropriateness of meta cognitive competencies, improvement in the extent and appropriateness of Bio-emotional competencies, and improvement in the extent and appropriateness of cultural and spiritual education competencies, were the first to fifth priorities in the development of the general human capital of the faculty members. Also, the component of cognitive human capital development had the highest priority and the component of cultural and spiritual education human capital development had the lowest priority. Theoretical framework of general human capital development of faculty members in the present study provides a suitable scientific tool for planning the human capital development of faculty members. In the end, based on the research achievements, appropriate suggestions were presented.