چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف کشف و استخراج همبستههای مصرف مواد در دانشآموزان در شواهد تجربی ۲۰۱۶ الی ۲۰۲۳ انجام شد. روش: مطالعه حاضر کاربردی و کیفی بود که با استفاده از روش فراترکیب انجام شد. حوزه بررسی این مطالعه مقالات پژوهشی بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ برای تحقیقات بین المللی و ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ برای تحقیقات ایرانی بود. با استفاده از رویکرد هدفمند و تا رسیدن به اشباع و بهرهگیری از نگرش یکپارچهسازی و مدل فراترکیب سندلوسکی و باروسو (۲۰۰۷)، ۱۵۶ مقاله گزینش و پس از معیارهای ارزیابی ۶۱ مقاله نهایتا انتخاب شد. دادههای کیفی در قالب مقولات، مفاهیم و کدها تحلیل و پیادهسازی و در نرم افزار 18 maxqda تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد همبستههای روانشناختی (ابعاد شناختی، هیجانی، رفتاری و شخصیتی)، خانوادگی (الگوهای ارتباطی، ابعاد والدین، جوعاطفی خانواده)، تحصیلی (هیجانهای تحصیلی، ابعاد مدرسه، روابط بین فردی درمدرسه)، اجتماعی (ابعاد جامعه، ابعاد بین فردی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی)، و تعدیلکننده (فردی، خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی) با مصرف مواد دانشآموزان در شواهد تجربی مرتبط بودند. مقدار شاخص کاپا در این پژوهش ۸۹/ ۰ بود. نتیجهگیری: با توجه به ابعاد استخراج شده طراحی مداخلات، برنامهریزی و اجرای سیاستهای آموزشی، درمانی و اجتماعی به شکل سیستمی جهت کاهش مصرف مواد در دانشآموزان ضروری است.
Objective: The present study aimed to discover and extract the correlates of substance use among students in experimental evidence from 2016 to 2023. Method: The current study was applied and qualitative, which was conducted using meta-synthesis method. The scope of this study was research articles between 2016 and 2023 for international research and 2016 to 2022 for Iranian research. By using a purposeful approach and until reaching saturation and using the integration approach and Sandelowski and Barroso's meta-synthesis method (2007), 156 articles were selected and after the evaluation criteria, 61 articles were finally selected. Qualitative data in the form of categories, concepts, and codes were analyzed and implemented and analyzed in Maxqda 18 software. Results: The results showed that psychological (cognitive, emotional, behavioral, and personality dimensions), family (communicative patterns, parental dimensions, family emotional atmosphere), academic (academic excitement, school dimensions, interpersonal relationships at school), social (community dimensions, interpersonal dimensions, socioeconomic status), and modulating (individual, family, social, and academic) correlates were related to students' substance use in empirical evidence. The value of Kappa index in this research was 0.89. Conclusion: According to the extracted dimensions, it is necessary to design interventions, and plan and implement educational, therapeutic, and social policies in a systematic way to reduce substance use among students.