چکیده:
زمینه و هدف: انگیزش یکی از مهمترین منابع قدرتمند تکانهای است که رفتار یادگیرندگان را در آموزشگاه تحت تاثیر قرار میدهد و قدرت و پایداری رفتار را همراستا با عواملی مانند خودتنظیمی هیجانی تعیین میکند؛ لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری خودتنظیمی هیجانی با عملکرد درس شیمی با میانجی گری انگیزش یادگیری شیمی در دانش آموزان بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی 275 دانش آموزان دختر متوسطه دوم پایه یازدهم، 11 مدرسه دولتی شهر محمودآباد در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. در این پژوهش 275 نفر به عنوان حجم نمونه به روش تمام شمار دانش آموزان انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه انگیزش یادگیری شیمی سالتا و کلوگلیوتیس (2015)، پرسشنامه خودتنظیمی ﻫﯿﺠﺎن گراس و جان (2003) و نمره درس شیمی جهت عملکرد تحصیلی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات رگرسیونی ساختاری با نرم افزار SPSS18 و AMOS23 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که انگیزش یادگیری شیمی و خود تنظیمی هیجانی بر عملکرد درس شیمی در دانش آموزان اثر مستقیم دارند. همچنین انگیزش یادگیری شیمی بر عملکرد درس شیمی با واسطه گری خود تنظیمی هیجانی در دانش آموزان اثر معنی داری دارد. به طور کلی مدل پژوهش تایید شد و متغیرهای پژوهش توان پیش بینی 33 درصدی از متغیر عملکرد درس شیمی را دارا بودند. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی و هیجانی در تبیین عملکرد درس شیمی است.
Background and Aim: The aim of the present study was to investigate the structural relationships among emotional self regulation with chemistry performance with mediation of chemistry learning in students. Methods: The research method was descriptive-correlation based on structural equations. The statistical population of the present study consisted of all 275 female high school students in the 11th grade, 11 public schools in Mahmudabad in the academic year 2021. In this study 275 people as a sample size by integer method Students were selected. For data collection, Chemistry Learning Motivation Questionnaire of Salta & Koulougliotis (2015), emotion self-regulation Questionnaire of Gross & John (2003) and Chemistry Score in school were used. Structural regression equations with SPSS18 and AMOS23 software were used to analyze the data. Results: Findings showed that emotional self-regulation and chemistry learning motivation have a direct effect on the performance of chemistry in students. Also, chemistry learning motivation have a significant effect on the chemistry performance through the mediation of emotional self-regulation in students. In general, the research model was approved and the research variables were able to predict 33% of the performance variable in chemistry. Conclusion: chemistry learning motivation, Emotional Self-Regulation, Chemistry Lesson Performance.