چکیده:
هدف :این مقاله دست یابی به پاسخ سئوال اصلی که "راهبردهای توسعه منابع انسانی برای مدیریت آسیب های اجتماعی درحوزه های اعتیاد ، معلولین ذهنی وکودکان (طرح پارک سلامت روان شیراز)کدامند؟"می باشد. روش شناسی: این پژوهش از نظررویکرد، کیفی بر مبنای داده بنیاد واز نظر نتیجه، کاربردی و توسعه ای و از نظر هدف، اکتشافی می باشد که با استفاده از روش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته ومشاهده ، داده های لازم گردآوری و پس ازکدگذاری روی آنها ،راهبردها بازکاوی گردیده اند. برای اعتبارسنجی سازه ای از تکنیک جمع آوری از منابع متعدد و اعتبار درونی از طریق کنترل اعضا به وسیله بازبینی و تایید متن پیاده شده مصاحبه، درگیری طولانی مدت نگارنده و پرمایگی دریافت اطلاعات و اعتبار بیرونی به وسیله توصیف غنی داده ها،استفاده از رویه های کدگذاری و جامعه آماری 15 نفر از خبرگان دانشگاهی ،سیاستگذاران ،مدیران ستادی و عملیاتی بوده اند که به روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده اند. یافته ها و نتیجه گیری : نشان داده ا ندکه راهبردها شامل : توانائی های فکری و ذهنی رهبران ،آموزش و توسعه ،شایستگی ها ، همراستائی استراتژیک،توسعه سازمانی ،سیستم جبران خدمات جامع ،کارمند یابی و استخدام ،رفاه ،ایمنی و نگه داشت و مدیریت عملکرد می باشند . راهبرد آموزش و توسعه با 39 مورد مفاهیم معنادار و10 مورد مقوله ،کارمند یابی و استخدام با 33 مورد مفاهیم معنادار و 9 مورد مقوله و همچنین شایستگی با 22 مورد مفاهیم معنادار و 8 مورد مقوله بیشترین بسامد را به ترتیب توسط مشارکت کنندگان داشته اند.
The purpose of this study is to find an answer to a fundamental question:What would be the human resources development strategies in controlling social harms related to addiction, children and the mentally handicapped Shiraz mental health park plan? The methodology of this research in terms of approach is qualitative based on foundation and result data, applied and developmental, and in terms of purpose, research and exploratory, with the use of in-depth semi-structured interviews and observation, the necessary data was collected and coding was done on it, and the strategies have been identified. To validate the structure of the technique of collecting from multiple sources and internal validity through member control by reviewing and confirming the implemented text of the interview, the writer's long-term involvement and the intensive receiving of information from academic experts, policy makers, staff and operational managers And external validity is used through the rich description of the data, the use of coding procedures and the statistical were15 academic expert,policy makers ,staff and operational managerswhich were selected by purposeful and snowball sampling. The results of the research show the strategies include leaders intellectual abilities, education and development, merits, strategic alignment,organizational development, comprehensive system of compensation plans, recruitment and employment, welfare, safety, maintenance and organizational performance. ,Education and development with 39 meaningful significance and 10 categorical relations, recruitment and employment with 33 meaningful significance and 9 categorical relations, in addition to merits with 22 meaningful significance and 8 categorical relations are considered
خلاصه ماشینی:
دیواولریچ (DaveUlrich,2022)توسعه منابع انسانی را بر مبنای راهبردهای شایستگی منابع انسانی(Human Rasources Competencies Study)(HRCS) در زمینه های بسیج اطلاعات و داده محوری(Mobilizes Information (،تقویت همکاری ها) (Foster C0llaboration وساده سازی پیچیدگی ها(Simplifies complexity) به منظور توانائی غربالگری مقادیر عظیم اطلاعات و تغییروتمرکز بر موضوعات مهم با هدف روابط اعتماد آمیز با دیگران و خود مدیریتی فرد همراه با اعتماد به نفس ،فروتنی ،اخلاق و یکپارچگی جهت ایجاد ارزش برای ذینفعان و نتایج تجاری تعریف و بر اقدام و عمل به جای توصیف نقش، تاکید و هدف از آن را ارتقای توانائی ها و قابلیت های انسانی برای سرعت بخشی به کسب و کار می داند.
به عنوان مثال: مصاحبه شونده شماره (1) که در بخشی از مصاحبه خود اظهار می دارد: "رهبری منابع انسانی در پارک باید مشخصه هائی داشته باشد که آن مشخصه ها در پژوهش اباصلت خراسانی شامل تعیین ماموریت ،چشم انداز ،ارزش ها و اصول اساسی آموزش و توسعه ، ارائه نقش الگو و ایجاد انگیزه در کارکنان براساسآاموزش و توسعه واطمینان از طراحی ها در راستای تحقق چشم انداز ، اهداف و استراتژی ها" نتایج به دست آمده بر مبنای کدهای مفهومی و برخی از بیانات مشارکت کنندگان از لحاظ داشتن تفکراستراتژیک و سیستمی ،خلاقیت و نوآوری ،مدیریت تغییر ،ارزشها و فرهنگ سازمانی ،تجارب و الگوشدن رهبران،آینده نگری با توانمندی و مهارت های شناسائی شده ده گانه رهبری ِDave Ulrich(2021)مطابقت دارد، 3-4 -آموزش و توسعه آموزش و توسعه دو مفهوم مرتبط به هم هستند که معمولاً در ادبیات مدیریت منابع انسانی آنها را با همدیگر به کار می برند.
,(2021) Presenting the model of spiritual capital in non-governmental organizations,Tehran, Human Resource Management Research,13 (1).