چکیده:
امام خمینی(ره) در مقام، یک فقیه عالی مقام، عارف و عارفی فقیه، سیاست مداری عارف و عارفی سیاست مدار و مدیر، مدبر، عارف و عارفی مدیر توانسته بود عرفان را از کنج عزلت و انزوا به متن جامعه و جهان سوق دهد که این حرکت و سیر را میتوان در قالب عرفان اجتماعی که خود مولد عرفان اسلامی است معرفی نمود که روش این تحقیق با رویکرد عقلی- نقلی بوده است که ضمن تببین مقوله عرفان اجتماعی به کارکردهای آن در حوزه سیاست و مدیریت با تاکید بر اندیشههای امام خمینی (ره) پرداخته شده است بدین صورت که عارف با بینش احد بین و واحد نگر خود جز به حق تعالی گرایش ندارد و همه وجود خویش را معطوف به او کرده است که حاصل آن قیام لله و برقراری عدالت اجتماعی در بستر تشکیل حکومت اسلامی و راهبری مردم به سوی حق میشود که این مهم پس از طی اسفار اربعه توسط عارف به دست میآید که امام خمینی (ره) نیز با طی این مقامات معنوی ودر سفر چهارم خود که با سیر در میان مردم و رهبری آنها به سوی حق، باعث غلبه بر ظلم و پیروزی انقلاب اسلامی ایران گردید که نتیجه عملی آن را میتوان تجلی عرفان اجتماعی در ولایت فقیه دانست که نقش و کارکرد بی بدیل آن در حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی و سیر جامعه از کثرت به سمت وحدت است.
Imam Khomeini (may Allah be pleased with him) as a jurist, a mystic, a mystic, a politician, a mystic, a politician, a manager, a mystic, and a manager, was able to move mysticism from the corner of solitude and isolation to the context of society and the world. In the form of social mysticism, which itself is the generator of Islamic mysticism, he introduced that the method of this research was based on a rational-narrative approach, which while explaining the category of social mysticism and its functions in the field of politics and management, emphasizing the thoughts of Imam Khomeini (RA) The way that the mystic, with his vision of one and only one, has no inclination except towards the Almighty And he has devoted his entire existence to him, the outcome of which is the rise of God and the establishment of social justice in the context of the formation of the Islamic government and the guidance of the people towards the truth, which is achieved after the Arbaah pilgrimage by the mystic Imam Khomeini (RA) also with these spiritual authorities and in his fourth journey, which by walking among the people and leading them towards the truth, he caused the victory of the Islamic Revolution of Iran. The practical result of which can be seen as the manifestation of social mysticism in the Islamic jurisprudence. Its unique role and function is in the movement towards the new Islamic civilization and the progress of the society from plurality to unity.