چکیده:
بنادر در طول تاریخ، جایگاه برجستهای در توسعۀ مناطق پسکرانهایداشتهاند. بنادر سواحل مکران نیز با توجه به موقعیت راهبردیشان، ظرفیت گستردهای برای تعامل با مناطق پسکرانهای دارند. این بنادر طی دهههای اخیر، نتوانستهاند آنگونه که باید از فرصتهای پیشِرو بهره ببرند. همین امر موجب شده است محرومیت و نابرابری فضایی بهخصوص در پهنههای پسکرانۀ محلی منطقۀ جنوبشرق ایران، بیش از سایر نقاط کشور دیده شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی سیر تحول تعاملات بنادر سواحل مکران با نواحی پسکرانهای در طول 20 سال اخیر (بازۀ 1375-1395) است تا بر این اساس مشخص شود که بنادر سواحل مکران تا چه میزان توانستهاند طی دو دهۀ اخیر، تعاملات خود را با مناطق پسکرانهای در سه سطح محلی، منطقهای و ملی افزایش دهند. روش پژوهش کمّی و تکنیک مورد استفاده، تحلیل شبکه با استفاده از نرمافزار Gephi است. دادههای مورد استفاده، شبکۀ تعاملات دوسویۀ کالایی میان بنادر سواحل مکران و کلیۀ شهرهای پسکرانۀ سرزمین ایران است. یافتههای پژوهش نشان میدهد بندر چابهار طی دو دهۀ اخیر توانسته است بهخوبی تعامل خود را با شهرهای پسکرانهای در هر سه سطح ملی، منطقهای و محلی ارتقا دهد. در عین حال بنادر دیگری همچون جاسک و پسابندر نیز توانستهاند جایگاه خود را نظام ساختار فضایی منطقۀ جنوبشرق تثبیت کنند و تعامل خود را با پسکرانههای محلی افزایش دهند. پیشنهاهای این پژوهش بر این موضوع تأکید دارد که بنادر سواحل مکران برای ارتقای نقش مؤثرتر خود بر پسکرانههای ملی و فراملی، لازم است ساختار فضایی خود را به سمت الگوی شبکهای سلسلهمراتبی شکل دهند. این الگو، درحقیقت مجموعهای همپیوند از عناصر ساختار فضایی را در قالب یک تعامل سلسلهمراتبی شکل میدهد که بر مبنای آن، همۀ سطوح پسکرانهای را از مقیاس محلی تا فراملی، در فرایند توسعۀ فضایی درگیر میکند.
Ports have historically played a prominent role in the development of regions, and at the same time, have had a significant impact on shaping the spatial structure of their hinterlands. Evidence shows that while the coastal ports of Mokran in Iran have a vast capacity to interact with the hinterlands, they have not been able to take advantage of the opportunities ahead. This has led to deprivation and spatial inequality, especially in the local hinterlands of the southeastern region of Iran, more than other parts of the country. The purpose of this study is to investigate the evolution of interactions between Mokran coastal ports and their hinterlands during the last 20 years (1997-2017) in order to determine what extent the ports of Mokran coast have been able to increase their interactions with the post-colonial regions at the local, regional and national levels in the last two decades. Quantitative research method and technique used is network analysis using Gephi software. The data used is a network of two-way commodity interactions between the ports of Mokran coast and all the hinterland cities of Iran. Findings show that Chabahar port has been able to improve its interaction with post-colonial cities in all three national, regional and local levels during the last two decades. At the same time, other ports such as Jask and Pasabander have been able to stabilize their position in the system of spatial structure of the southeastern region and increase their interaction with local hinterlands. The recommendations of this study emphasize that the ports of Mokran coasts, in order to promote their more effective role on national and transnational hinterland, need to shape their spatial structure towards a hierarchical network model. This model, in fact, forms an interconnected set of elements of spatial structure in the form of a hierarchical interaction, according to which all hinterland levels, from local to transnational scale, are involved in the process of spatial development.