چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی مؤلفههای سه گانه باورهای انگیزشی(خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی و اضطراب امتحان) و عملکرد خانواده با اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان متوسطه دوره دوم برخوار میباشد. طرح پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیهی دانشآموزان دختر و پسر متوسطهی دورهی دوم منطقه برخوار میباشد که در سال تحصیلی 402-1401 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه 384 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای راهبردهای انگیزشی، سنجش عملکرد خانواده و اهمالکاری تحصیلی، به صورت گروهی بر روی آنها اجرا گردید. یافتههای حاصل از پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که باورهای انگیزشی و عملکرد خانواده میتواند اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان را پیشبینی کند. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که مؤلفههای خودکارآمدی(20/0- r =) و ارزشگذاری درونی(18/0- r =)، رابطه منفی و معنیداری با اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دارد؛ در حالیکه رابطهی بین مؤلفهی اضطراب با اهمالکاری تحصیلی معنیدار نیست(14/0 p =). رابطهی بین عملکرد خانواده با اهمالکاری تحصیلی(20/0 r =) در دانشآموزان نیز، معنیدار بود(01/0 p<). با توجه به این نتایج، مؤلفههای سهگانهی باورهای انگیزشی و عملکرد خانواده، نقش مهمی در اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوره دوم برخوار دارد.
The aim of the present research is investigating the relationship between the three components of motivational beliefs (self-efficacy, internal valuation and test anxiety) and family performance with academic procrastination in second year high school students of Borkhar region. The design of the research is descriptive-correlation. The statistical population includes all includes all the male and female secondary school students of Borkhar region, who studied in the academic year of 1401-402. From this population, 384 people were selected by multi-stage cluster sampling method. Then the questionnaires of motivational strategies, measuring family performance and academic procrastination were implemented on them as a group. The findings of the research were analyzed using Pearson's correlation coefficient, independent t-test and regression analysis. The results of regression analysis showed that motivational beliefs and family performance can predict academic procrastination in students. Also, the results of this research showed that the components of self-efficacy (r = -0.20) and internal valuation (r = -0.18) have a negative and significant relationship with students' academic procrastination; While the relationship between the anxiety component and academic procrastination is not significant (p = 0.14). The relationship between family performance and academic procrastination (r = 0.20) in students was also significant (p < 0.01). According to these results, the three components of motivational beliefs and family performance play an important role in the academic procrastination of second course high school students.