چکیده:
اغلب کشاورزان برای افزایش تولید محصول، از انواع فناوری ها کمک میگیرند تا شاید میزان بهرهوری را تقویت کرده باشند. اما افزایش تولید بدون توجه به مولفه های بازاریابی، باعث تولید انبوهی از ضایعات محصول و متضرر شدن کشاورز میشود. لذا این تحقیق با هدف اصلی شناسایی نارساییهای دانش بازاریابی بعنوان حلقه گمشده بین تولید بیشتر و جلوگیری از ضایعات محصول انجام شده است. برای این منظور با استعانت از نظریات نوآوری القایی و انتخاب عقلانی با روش گرندیدتئوری و تکنیک مصاحبه نیمه استاندارد و پرسشنامه، اقدام به جمع آوری داده گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه با نرم افزار SPSS (نسخه 17) و داده های کیفی با تکنیک ساختارگذاری(SLT) انجام شد. جامعه آماری شامل کشاورزان بخش «زراعت و باغبانی» شهرستانهای اهر، مرند و مراغه بودند، که با روش نمونه گیری نظری انتخاب گردیدند. بالاخره بعد از مصاحبه با 180 نفر کشاورز، و تا رسیدن به اشباع نظری، نمونه گیری به پایان رسید. در ادامه، متن مصاحبه را کدگذاری باز، محوری و گزینشی کرده و با در نظرگرفتن تمام شرایط علی، و زمینهای، دو عامل اصلی(دانش کشاورزی دولتی و دانش کشاورزی بهره برداران) شناسایی شدند. در نهایت 6 مفهوم(مضمون) فرعی به عنوان نارسایی های بازاریابی محصولات کشاورزی شناسایی و معرفی گردید که بترتیب اولویت عبارتند از( نیازسنجی، انتخاب عقلانی، آگاهی بخشی و آموزش رسمی کشاورزان، آماده سازی زیرساخت ها، پیگیری نیازها، پیگیری اخبار کشاورزی).
Most of the farmers take help from all kinds of technologies to increase the productivity. But the increase in production, regardless of the marketing components, causes a lot of product waste and the farmer suffers. Therefore, this research has been done with the main goal of identifying marketing knowledge deficiencies as the missing link between more production and preventing product waste. For this purpose, using the theories of inductive innovation and rational choice, using grand theory method and semi-standard interview technique and questionnaire, data was collected. Analysis of questionnaire data was done with SPSS software (version 17) and qualitative data with structuring technique (SLT). The statistical population included farmers in the "agriculture and horticulture" department of Ahar, Marand and Maragheh cities, who were selected by theoretical sampling. Finally, after interviewing 180 farmers, until reaching theoretical saturation, the sampling was completed. In the following, the interview text was coded in an open, central and selective way, and by considering all the causal and contextual conditions, two main factors (government agricultural knowledge and agricultural knowledge of the beneficiaries) were identified. Finally, 6 sub-concepts (topics) were identified and introduced as agricultural product marketing failures. which in order of priority are (need assessment, rational choice, raising awareness and formal training of farmers, preparing infrastructure, following up on needs, following up on agricultural news).