چکیده:
در این مقاله مسئلۀ متن و نوشتن دانشگاهی با رویکردی میانرشتهای مورد بررسی و واکاوی مفهومی قرار گرفته است. همچنین، مدلها و نظریههای متنوع در مفهومسازی متن، نوشتار و سواد در حوزۀ نوشتن دانشگاهی بهطور خاص با تأکید بر معناسازی و رویکردهای اجتماعی به متن و نوشتار بررسی شده است. پیچیدگی و وسعت مفهومسازیهای موجود از سواد و نوشتار، در وهلۀ اول مطالعات نوشتار و سواد را از حوزه و محدودۀ مطالعات تکرشتهای خارج و آن را بهعنوان یک امر میانرشتهای مطرح میکند. در همین راستا، چیستی و ماهیت نوشتار، متن، هویت نوشتاری و دانشگاهی و مدلهای سواد دانشگاهی، مدلهای سواد چندحسی و چندحالتی، که در این مقاله در تقابل با مفهوم کلیشهای «توانایی نوشتن» قرار گرفته، این واقعیت را آشکار ساخته که نوشتار و سواد، چه در پرداختن به مسئله و چه در ارائۀ پاسخ به مسائل آن، از ماهیتی میانرشتهای برخوردار است. بدینترتیب، مقالۀ حاضر تلاش میکند تا علاوهبر به دست دادن گسترۀ معنایی نوشتن در پرتو دیدگاههای زبانشناختی و جامعهشناسی تولید متن و دانش، بیش از پیش به ماهیت متن و فرایندهای درگیر در ایجاد و خلق نوشتارِ دانشگاهی از منظری میانرشتهای تأکید کند و از این منظر نوشتن را نه بهمثابۀ فعالیت و فرایندی تکرشتهای و مهارتی، بلکه فعالیتی پیچیده و چندوجهی در تولید متن مدنظر قرار دهد. فهم این رویکرد احتمالاً خواهد توانست نارساییهای تحلیل هرکدام از گفتمانهای بررسی «نوشتار» را با بینشی گستردهتر در این خصوص پاسخگو باشد و درعینحال امکان بیشتری در تولید و مبادلۀ دانش فراهم کند.
The current paper examines and conceptually analyzes the issue of academic text and writing through an interdisciplinary approach. It also takes into account various models and theories in conceptualizing text, writing and literacy in the academic writing domain, with an special emphasis on meaning-making and social approaches. The complexity and the extent of existing conceptualizations, in the first place, bring the studies of writing and literacy out of the scope of single-disciplinary studies and present it as interdisciplinary ones. As such, the nature and essence of writing, text, academic writing and literacy identities and models as well as multisensory and multimodal literacy models, which in this paper are contrasted with the stereotyped concept of "writing ability", reveal the fact that writing and literacy, whether in addressing the problem or providing answers to it, possess an interdisciplinary nature. Thus, to emphasize more on the nature of text and the process involved in creating academic writing from an interdisciplinary viewpoint, the paper tries to get the semantic aspect of writing in the light of linguistic and sociological perspectives of the text and knowledge production and consider this type of writing not as a single-discipline and skillful activity but a complex and multifaceted one. Understanding this approach will probably respond to inadequacies of the analysis of each of "writing" discourses with a broader insight, and at the same time, provide more possibilities in the production and exchange of knowledge.