چکیده:
یکی از اساسی ترین عناصر دخیل در تحلیل و بررسی نظام اندیشه و نتایج حکمت متعالیه، دریافت هندسة معرفتی آن است؛ از سویی دیگر تبیین حقیقت علم از منظری هستی شناسانه، قاعدة آن محسوب و از ارکان حیاتی حکمت متعالیه قلمداد می شود. نگارنده بر این باور است که حَلِّ منسجم و صحیح بسیاری از مسائل فلسفی بر الگوی تبیین چیستی و هستی علم استوار است؛ بنابراین مسئلة «رابطة نفس و بدن» از این اصل مستثنی نیست. چگونگی ادراکات نفس در آغاز و فرجام حرکت استکمالی آن، مبتنی بر ساختار نظریة خلاقیت قابل قبول است امّا تغییر الگوی چیستی علم از خلاقیت به انکشاف، مستلزم تبیینی نوین از ادراکات نفس و چگونگی ارتباط آن با بدن است؛ مقالة پیش رو از طریق بررسی تحلیلی- تطبیقی مبانی حکمت صدرایی در پارادایم وحدت شخصی وجود و تصویر نگرشی نوین بر پایة نظریة انکشاف، بدن مادی را صرفا بستر اظهار کمالات وجودی نفس و وعای یگانه انگاری را بدن مثالی تبیین می کند.
One of the most basic elements involved in the analysis and investigation of the system of thought and the results of transcendental wisdom is to understand its epistemological geometry; On the other hand, explaining the truth of science from an ontological point of view is considered its basis and is considered one of the vital pillars of transcendental wisdom. The author believes that the coherent and correct solution of many philosophical problems is based on the model of explaining the nature and existence of science; Therefore, the issue of "relationship between soul and body" is not excluded from this principle.How the self perceives at the beginning and end of its perfection movement is acceptable based on the structure of the theory of creativity, but changing the model of what science is from creativity to development requires a new explanation of the self's perceptions and how it relates to the body; Through the analytical-comparative analysis of the foundations of Sadra's wisdom in the paradigm of the personal unity of existence and the new attitudinal image based on the theory of development, the material body is merely a platform for expressing the existential perfections of the soul and the idealistic messages of the body as an example.
خلاصه ماشینی:
برخی تشکیک وجود را بدان معنا که جمیع کمالات وجود در جمیع مراتب آن تصویرپذیر است، اما تنها در شدت و ضعف میان کمالات وجود در مراتب مختلف آن تفاوت وجود دارد، تبیینی در مقابل ناسازگاری اصل مساوقت با الگوی تشکیکی تفسیر هستی ارائه دادهاند؛ درحالیکه روح حاکم بر سخن آنها همان حمل حقیقت و رقیقت است که اولاً مشتمل بر ثنویت وجودی در عالم هستی است که از لوازم جداییناپذیر قرائت تشکیکی است و با خوانش وحدت شخصی ناهمگن است؛ چراکه براساس قرائت وحدت شخصی وجود، وجود منحصر در حقیقت واحدی است و ماسوای آن، مظاهر و تجلیات آن است که مستلزم وحدت در وجود و کثرت در ظهور است؛ یعنی ظهورات وقتی با حقیقت سنجیده شوند، سهمی از واقعیت ندارند، ولی وقتی با خود سنجیده شوند، تمامی احکام مترتب بر اصالت وجود را دارند؛ ثانیاً انحصار تفاوت مراتب در قسم شدت و ضعف تحکم است؛ زیرا کمال و نقص نیز قسم دیگری از تمایزات تشکیکی را تصویر میکند، پس چرا اختلاف مراتب را برپایهی آن تحلیل نکنیم؛ و ثالثاً حتی براساس تشکیک خاصالخاصی نیز حمل حقیقت و رقیقت را باید بهنحو اجمال و تفصیل یا ظاهر و باطن تفسیر کرد که اختلاف مراتب بدین صورت، منحصراً به اختلاف در تعبیر و لحاظ مدرِک برمیگردد (همان، ص۵۱۱).
Sadr al-Mutalahin, Muhammad bin Ibrahim, (1396), Al-Shawahed al-Rubabih, corrected by Seyyed Jalaluddin Ashtiani, Qom: Bostan Kitab.