چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین اعتبار و روایی سنجی پرسشنامه سواد تبلیغاتی از دیدگاه مخاطبین و دراین تحقیق معلمان تربیت بدنی استان لرستان، تدوین گردید.روش پژوهش بر مبنای هدف کاربردی، بر مبنای راهبرد کمی و بر مبنای روش اجرا توصیفی مبتنی بر معادله ساختاری بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان لرستان بود (N=200) و نمونه آماری به صورت کل شمار انتخاب شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه سواد تبلیغاتی مالمین (2010) از دیدگاه مخاطبان است که جهت اعتباریابی در جامعه ایرانی مورد سنجش قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای تعیین پایایی و روایی همگرا، واگرا و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد.نتایج پژوهش نشاندهنده برازش مطلوب ابعاد مدل سواد تبلیغاتی از دیدگاه مخاطبین میباشد، به طوری که در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و سطح معناداری، تمامی گویه ها رابطه معناداری با عاملها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. یافتهها نشان داد پایایی مؤلفههای پرسشنامه براساس مقادیر آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی از وضعیت قابل قبولی برخوردار بود؛با توجه به تایید ابزار مذکور در مطالعه حاضر، می توان به بررسی وضعیت گویه ها، ترتیب و اولویت بندی آنها از دیدگاه مشتریان جامعه نام برده استفاده کرد و در نهایت معلمان به عنوان رابطان اجتماعی می توانند بر مبنای نتایج کسب شده برنامه ریزی برای تهیه و تدوین پیام های تبلیغاتی ورزشی و اثربخشی آن داشته باشند.
Validity and Reliability of an Advertising Literacy Questionnaire from the Viewpoints of an Audience using Social ApproachObjective:The aim of this study was to determine the validity and reliability of an advertising literacy questionnaire from the viewpoint of high school physical education teachers as the audience in the city of Drood.Methodology:The research method is applied in terms of purpose and employs a quantitative strategy and uses a descriptive procedure based on the structural equation method. The statistical population of the study consisted of all the K-12 and high school first and second grade teachers of Drood, Lorestan Province (N = 200). In addition, it should be noted that the total population method of sampling was conducted. The measurement instrument is Malmelin’s (2010) Advertising Literacy Questionnaire, which was appraised for validity in the Iranian society. Descriptive indices and statistical tests were used to analyze the data, while the Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were used to determine reliability and convergent/divergent validity, and lastly the confirmatory factor analysis was performed to determine construct validity.Results:The results of this study showed a desirable fitting of the dimensions of the advertising literacy model from the viewpoints of the audience, such that in terms of construct validity and significance levels, all items had a significant relationship with the factors and were able to serve as good predictive factors. Furthermore, it was found that based on the Cronbach's alpha values and combined reliability, the questionnaire components had acceptable reliabilityConclusion: As a result of this confirmation in the present study, we can conclude that this questionnaire can be used to examine the state, order and priority of its items according to the customers. Finally, teachers as social contacts would be able to develop Sport advertising plans and evaluate their effectiveness based on obtained results. Keywords: Physical Education teachers, information literacy, visual literacy in the arts, rhetorical literacy, advertising literacy.