چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ﺍﺛرﺑﺨﺸﯽ یادگیری سیار مبتنیبر ﺍﻟﮕﻮﯼ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺍﻧﮕﻴﺰﺷﯽ ﮐﻠﺮ ﺑﺮ ﯾﺎدﮔﻴﺮﯼ مادامالعمر ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ فرهنگی دانشآموزان در درس مطالعات اجتماعی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ ماهیت اجرا، از نوع نیمهآزمایشی است که با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه انجام پذیرفت. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیۀ دانشآموزان دختر پایۀ ششم مدارس ابتدایی دولتی منطقۀ 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بهتعداد 423 نفر بود که تعداد 40 نفر از آنها بهروش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و براساس کلاس درس همتا شدند. یک کلاس با 20 دانشآموز بهعنوان گروه آزمایش و کلاسی دیگر نیز با 20 نفر بهعنوان گروه کنترل انتخاب شدند. در این پژوهش، بهمنطور اندازهگیری یادگیری مادامالعمر از پرسشنامۀ استاندارد وتزل و همکاران (2010) با پایایی آلفای کرونباخ 73/0 استفاده شد. آموزش مفاهیم فرهنگی با تاکید بر مولفۀ اخلاق، براساس ﺍﻟﮕﻮﯼ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺍﻧﮕﻴﺰﺷﯽ ﮐﻠﺮ طی 6 جلسۀ 45دقیقهای برای گروه آزمایش در نرمافزار شاد طراحی و برگزار گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که محیط یادگیری سیار مبتنیبر ﺍﻟﮕﻮﯼ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺍﻧﮕﻴﺰﺷﯽ ﮐﻠﺮ، تاثیر مثبت و معناداری ﺑﺮ ﯾﺎدﮔﻴﺮﯼ مادامالعمر ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺍﺧﻼﻗﯽ دانشآموزان دارد (01/0P <). بنابراین، الگوی طراحی انگیزشی کلر باعث ارتقای باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش مفاهیم، مهارت جستجوی اطلاعات مفاهیم و توجه به فرصتهای یادگیری مادامالعمر مفاهیم فرهنگی با تاکید بر حوزۀ اخلاق میشود. درنتیجه، کاربست ﺍﻟﮕﻮﯼ طراحی انگیزشی کلر در محیط یادگیری سیار در کنار سایر الگوها میتواند منجربه نتایج مفیدی در بهبود یادﮔﻴﺮﯼ مادامالعمر مفاهیم فرهنگی گردد.
The aim of the present research was to investigate the impact of mobile learning, based on Keller's motivation educational design model, on the lifelong learning of students' Cultural concepts in the course of social studies. This study adopted a semi-experimental approach, employing a pretest-posttest control group design. The statistical population for this research consisted of all 6th-grade female students attending government primary schools in the 2nd district of Tehran during the academic year 2019-2020, totaling 423 individuals. A sample of 40 students was selected using a multi-stage random sampling method. One class, consisting of 20 students, was designated as the experimental group, while another class, also comprising 20 students, was assigned as the control group. In order to measure lifelong learning, Wetzel's and et al (2010) standard questionnaire was employed in this research, exhibiting a Cronbach's alpha reliability coefficient of 0.73. The educational intervention for teaching ethical concepts, based on Keller's motivational design model, was delivered to the experimental group through six sessions, each lasting 45 minutes, utilizing the Shad app. The results of the covariance analysis revealed that the mobile learning environment, implemented based on Keller's motivation educational design model, exerted a positive and statistically significant impact on the lifelong learning of students' ethical concepts (P<0.01). Therefore, Keller's motivational design model effectively enhances learners' beliefs relating to the acquisition and motivation of moral concepts, their ability to seek information on ethical topics, and their inclination towards embracing opportunities for lifelong learning in the domain of ethical concepts.