چکیده:
ضریب نفوذ رسانه در عصر ارتباطات در همه عرصهها بسیار بالاست؛ لذا ضروری است برای داشتن روندی رو به رشد در حوزههای مختلف، از قدرت تاثیرگذاری رسانهها بهره برد. رسانهها میتوانند با تاثیر بر افکار عمومی به حفظ میراث فرهنگی کمک کنند و با معرفی ظرفیتهای تاریخی قدم در توسعه صنعت گردشگری بگذارند. یکی از انواع گردشگری بومگردی است که در راستای توسعه پایدار و ترویج فرهنگ بومگردی به راهاندازی اقامتگاههای بومگردی منجر میشود. در این پژوهش با توجه به ظرفیت بالای رسانهها به بررسی نقش آنها در توسعه اقامتگاههای بومگردی در منطقه لواسانات استان تهران در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پرداخته شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- همبستگی، از نوع کاربردی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته، بسته پاسخ با طیف لیکرت است. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 784/0 بوده که از پایایی مناسبی برخوردار است. جامعه آماری با روش نمونهگیری در دسترس تعیین شد و بر این اساس حجم نمونه شامل 100 نفر است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چند متغیری و نرم افزار 23SPSS استفاده شده. نتایج پژوهش نشانگر رابطه معنادار و مثبت تاثیرگذاری رسانهها با اطمینان 95درصد بر توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اقامتگاههای بومگردی است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش با توجه به ظرفیت بالای رسانهها به بررسی نقش آنها در توسعه اقامتگاههای بومگردی در منطقه لواسانات استان تهران در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پرداخته شده است.
6- یافتههای تحقیق الف- توصیف دادهها: بر اساس محاسبات آماری انجام شده نتایج حاصل از پژوهش به شرح ذیل است: جدول1: شاخصهای گرایش مرکزی متغیرهای پژوهش در توسعه اقامتگاههای بومگردی منطقه لواسانات تهران میانگین انحراف استاندارد تعداد نقش رسانهها 2.
65019 100 بر اساس نتایج جدول فوق، میانگین نقش رسانهها در توسعه اقامتگاههای بومگردی در منطقه لواسانات استان تهران به ترتیب شامل توسعه اجتماعی اقامتگاهها(2.
95748 100 ب- تحلیل استنباطی دادهها محاسبات آماری رگرسیون چند متغیری به منظور بررسی نقش رسانهها در توسعه اقامتگاههای بومگردی در منطقه لواسانات استان تهران به شرح ذیل میباشد: جدول 3: ضریب همبستگی متغیرهای پژوهش در توسعه اقامتگاههای بومگردی منطقه لواسانات استان تهران توسعه فیزیکی اقامتگاهها توسعه اقتصادی توسعه اجتماعی توسعه فرهنگی توسعه انسانی رسانه .
جدول 5: رگرسیون ضرایب بتا، میزان تاثیرگذاری رسانه در توسعه اقامتگاههای بومگردی در منطقه لواسانات استان تهران مدل ضرایب غیر استاندارد ضرایب استاندارد شده t Sig B خطای استاندارد بتا ثابت توسعه اقتصادی اقامتگاهها توسعه اجتماعی اقامتگاهها توسعه فرهنگی اقامتگاهها توسعه انسانی اقامتگاهها .
بر اساس نتایج محاسبات آماری رگرسیون چند متغیری میزان تاثیرگذاری رسانهها بر توسعه اجتماعی اقامتگاههای بومگردی در شهرستان لواسانات با مقادیر(.
Eftekhari, Abdolreza Rokn al-Din (2013/1392), Presenting a Strategic Planning Model for Sustainable Rural Tourism Development, Case Study: Lavasan Kouchak village; Journal of Human Geography Research, No. 83, pp: 45-33(in Persian) 3.