چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیشرفت تحصیلی و فرهنگ خانواده بر انگیزه تحصیلی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پایه چهارم، پنجم و ششم دبستان منطقه شهداد در شهرستان کرمان بود. روش نمونهگیری از نوع در دسترس و تعداد نمونه با در نظر گرفتن حجم جامعه و جدول مورگان 353 بود. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش پرسشنامهی انگیزش تحصیلی والرند (1992)، پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1990) و زیر مقیاس فرهنگ خانواده از پرسشنامه شرایط خانوادگی ( نوربخش، 1391) بود. تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه به روش اینتر انجام شد. نتایج یافتهها نشان داد که پیشرفت تحصیلی و فرهنگ خانواده رابطه معناداری با انگیزه تحصیلی داشتند و توانستند 69% از انگیزه تحصیلی را تبیین کنند. این نتایج ضرورت توجه جدی اندیشمندان را به غنی کردن فرهنگ خانواده و پیشرفت تحصیلی برای بالا بردن انگیزه تحصیلی را نشان میدهد.
The present study was conducted with the aim of investigating the role of academic progress and family culture on academic motivation. The present research method was descriptive and correlational and applied in terms of purpose. The statistical population of the present study was all the fourth, fifth, and sixth grade students of Shahdad district in Kerman city. The sampling method was available and the number of samples was 353 considering the size of the population and Morgan's table. Tools used In the research, Wallerand's (1992) academic motivation questionnaire, Pham and Taylor's (1990) academic progress, and the family culture subscale of the family conditions questionnaire (Noorbakhsh, 2013) were used. Data analysis was done using correlation test and multiple regression using Inter method. The results of the findings showed that academic progress and family culture had a significant relationship with academic motivation and were able to explain 69% of academic motivation. These results show the need for scholars to pay serious attention to enriching family culture and academic progress to increase academic motivation.
خلاصه ماشینی:
رابطۀ پیشرفت تحصیلی و شرایط فرهنگ خانوادگی در انگیزۀ تحصیلی دانشآموزان راضیه دهقان کارشناس ارشد روانشناسی چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیشرفت تحصیلی و فرهنگ خانواده در انگیزۀ تحصیلی انجام شده است.
خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی اساسی شناخته میشود و بهطور اجتنابناپذیری بر پیشرفت یا عقب-ماندگی جوامع تاثیرگذار است (Park & Lee, 2020)، رویینتن و دیگران،1401) در پژوهش خود که روی 318 دانش-آموز مقطع راهنمایی و متوسطه از شهر کرمانشاه انجام شد، نشان دادند که سرمایۀ فرهنگی خانواده و کیفیت زندگی می-توانند عملکرد تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی کنند.
) نتایج جدول شمارۀ 3، رابطۀ بین متغیرهای پیشرفت تحصیلی و فرهنگ خانواده را با انگیزۀ تحصیلی نشان میدهد.
در تبیین این یافته، میتوان گفت، که انگیزۀ تحصیلی دارای چند بعد است و چهار دلیل اعتقاد به تواناییها، اعتقاد به تلاش، کوشش و مجاهدت، تلقی ارزش کارهای علمی و ویژگیهای فعالیتهای علمی درون مدرسه، میتواند بر آن تاثیر داشته، سبب افزایش آن گردد (کائوچی و سکای، 201؛ به نقل از صادقی، خدارحمی و مؤمنی، 1398)؛ بنابراین، میتوان گفت که هر فعالیتی که سبب پیدایش یکی از موارد گفتهشده باشد، در ایجاد انگیزه نقش خواهد داشت؛ همچنین، پیشرفت تحصیلی نیز شامل توانایی آموخته شده یا اکتسابی افراد بوده، به موفقیت دانشآموزان در عرصههای آموزشی و مقاطع تحصیلی مختلف تعبیر میشود (محمودی، غفاری و موسوی، 1399).
از نتایج دیگر این پژوهش، بررسی ارتباط انگیزۀ تحصیلی با فرهنگ خانواده است.
Areepattamannil, Shaljan, “Intrinsic motivation, extrinsic motivation, and academic achievement among Indian adolescents in Canada and India” (2011), Social Psychology of Education,14(3):427-439.