چکیده:
جغرافیای سیاسی در چهارچوب روابط اجتماعی به چگونگی کنش متقابل "قدرت و فضا" میپردازد. از موضوعات قابل بحث آن میتوان به حکومت، دولت و حکمرانی اشاره نمود. با ظهور عصر جهانیشدن و ارتباطات، الگوی جدیدی در مطالعه روابط دولت- جامعه مطرح شد که با استدلال به حرکت قدرت دولت به بالا (سازمانهای فراملی)، به پایین (نهادهای فروملی) و به بیرون (سازمانهای غیردولتی و خصوصی)، نقش صدر و ذیلی و تنظیمی دولت را رد کرد و الگوهای کورپوراتیستی و پلورال- کورپوراتیستی را مطرح نمود. افزایش "خودسازمانی" جامعه و ارتقای نقش آن در فرآیند حکمرانی به همراه تکهتکهشدن قدرت دولت موجب شده تا ابزارهای سنتی اجبارآمیز حکومت، ناکارآمد و ابزارهای اقناعی و مبتنی بر مذاکره بر گروهها و سازمانهای جامعه مد نظر قرار گیرند. دیگر نمیتوان حکومت کرد بلکه باید با شناخت الگوهای حکمرانی، جامعه را بهوسیله آنها مدیریت کرد. "دولت متکبر" باید جای خود را به "دولت فروتن" دهد. انتقال "حکمرانی" از ایده به عمل، در کنار تغییرات ساختاری و کارکردی حکومت، به چیزی بیش از یک دولت نیازمند است و سایر بازیگران نیز در بهبود کیفیت زندگی و رفاه گروههای مختلف ذینفعان تاثیرگذارند. درواقع چالشهای مقابل عملیاتیشدن آن بسیار پیچیده است. پژوهش حاضر با بهکارگیری روش توصیفی- تحلیلی، پس از پرداختن به مفهوم و زوایای مختلف الگوی حکمرانی، بهدنبال واکاوی چالشهای پیش روی آن برآمد. نتایج نشان میدهند موانعی همچون اندازه دولت، دسترسی شهروندان به رهبران سیاسی، جابهجایی اهداف جمعی با اهداف فردی سیاستمداران و تعارض نهادهای ذینفع در حکومت از مهمترین چالشهای اصلی اجرای الگوی حکمرانی به شمار میروند.
Political geography in the context of social relations deals with how “power and space” interact. Among the debatable topics are government, state, and governance. With the advent of the age of globalization and communication, a new pattern in the study of state-society relations was raised that by referring to the movements of state to high power (Transnational organizations) and downstream (Subordinate institutions) and outsiders (Nongovernmental and private organizations), rejected the role of upper, subordinate and regulators of the state, and introduced the corporatism and pluralistic-corporatism models. Increasing the “self-organization” of the society and promoting its role in the governance process, coupled with the fragmentation of government power, has paved the way for the ineffectiveness of the traditional, coercive government tools, and made persuasive tools based on negotiating community groups and organizations more noticeable. Governance is no longer doable, instead must give more attention to governance patterns and use them. The “arrogant government” should be replaced by a “humble government”. The transfer of “governance” from idea-to-action, along with the structural and functional changes of government, requires more than just a state, and other actors also have an impact on improving the quality of life and well-being of the various groups of stakeholders. In fact, the challenges facing its operation are very complicated. The present study, using a descriptive-analytical method, after addressing the concept and different angles of the governance model, has sought to address the challenges posed by it. The results indicate that obstacles such as government size, citizen's access to political leaders, the transfer of collective goals to individual goals of politicians, and conflicts among stakeholders in the government are among the main challenges of implementing the governance model.