چکیده:
بیشتر پژوهشهایی که در مبحث «زبان» و نقش آن در حوزهی متون عرفانی انجام گرفته، به بازتاب عینی آن (تحقّق زبان در گفتار و نوشتار) پرداخته است؛ مقولهای که در واقع، معرفتِ درجهی دوم محسوب میشود. توجّه به معرفت درجهی اول که عبارت است از شناخت ماهیتِ خودِ زبان و تلقّی هر فرد از چیستی آن (عارف) ـ که بیشتر مغفول واقعشده ـ بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه پیش از مرحلهی ثبوت و تحقّق زبان، مقام اثبات و تلقّی از زبان اصل است و پیش از آنکه زبان به مرز تحقّق و ظهور برسد، نحوهی تلقّی و تقرّرِ آن شکل میگیرد. یکی از عرفای اندیشمندی که در خصوص ماهیت زبان اندیشیده و در خلال آثارش در باب آن حرف زده، امام محمد غزالی است. این جستار که به شیوهی توصیفی ـ تحلیلی انجام پذیرفته ، میکوشد در پرتو پاره ای از آرای زبان شناختی سوسوری به بررسی تلقّی امام محمّد غزالی در باب مقولهی زبان و ماهیت آن (معرفت درجه اول)، و در ادامه به ظهورات و تحقق زبان در قالب مفردات و کلیات (معرفت درجه دوم ) بپردازد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که غزالی در تبیین مقوله ی زبان ، هم در مقام فیلسوف به چیستی و ماهیت زبان، و هم از دیدگاه یک زبان شناس، به فرایند تکوین زبان در صورت های گفتاری و نوشتاری آن پرداخته است.
Most of the research on "language" and its role in the field of mystical texts, Has made its objective reflection (realizing language in speech and writing). The category that is, in fact, a second -degree knowledge. Considering the first degree knowledge, which is the understanding of the nature of each person's own language and the perception of each person's (mystic), which is mostly ignorant - is very important. Because before the stage of proving and realizing the language, it is the place of proving and considering the original language, and before the language reaches the border of realization and emergence, the way of considering and assigning it is formed. One of the thoughtful mystics who has been thinking about the nature of the language and talking about it during his works is Imam Muhammad Ghazali. This essay, which is done in a descriptive -analytical manner. It seeks to examine the conception of Imam Mohammad Ghazali on the subject of language and its nature (first -degree knowledge), and then to the appearance of language and the realization of language in the form of singularities and generalities (second -degree knowledge). The results of this study show that Ghazali, in explaining the category of language, both as a philosopher and what is the nature of language, and from the point of view of a linguist, has dealt with the process of language development in spoken and written forms and its instrumental aspect...,