چکیده:
مقدمه و هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و طبقهبندی ذینفعان و ارائه چارچوب مشارکت ذینفعان در تصمیمات ورزش مدارس بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، ادارات کل استانها، مناطق و شهرستانها و معلمان تربیتبدنی بودند. جمعآوری دادهها در دو مرحله صورت گرفت. ابتدا مصاحبه ساختارمندی با 16 نفر از متخصصان ورزش دانشآموزی برای شناسایی ذینفعان انجام گرفت و سپس پرسشنامه محقق ساختهای مطابق با دو روش طبقهبندی ذینفعان فریمن (2007) و اهمیت ذینفعان میچل (1997) با روایی و پایایی مورد تایید برای طبقهبندی ذینفعان در بین نمونهها توزیع شد. از نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که دانشآموزان، معلمان و معاونت تربیت بدنی و سلامت مهمترین ذینفعان اولیه و والدین و سازمانهای دولتی مهمترین ذینفعان ثانویه ورزش مدارس هستند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که ارتباط موثر میان ذینفعان اولیه و ثانویه و مشارکت آنها در تصمیمگیریها مهمترین عامل برای عملکرد خوب ورزش مدارس است و اهمیت تصمیم، میزان مشارکت ذینفعان در ورزش مدارس را تعیین میکند.
Background & Purpose: The aim of this study was to identify and classifying stakeholders and providing framework of stakeholders’ participation in school sport decisions. Methodology: Methodologically the study was descriptive-survey. The statistical population of the study consists of experts of the physical education department and health of education ministry, general offices of provinces, cities and towns as well as physical education teachers. Data gathering was done in two steps. First a systematic interview was conducted with 16 specialists in the field of students’ sport to identify the stakeholders, and then a researcher-made questionnaire in line with Freeman's Classification method (2007) and Mitchel’s stakeholders’ salience with confirmed reliability and validity was distributed among the samples for stakeholders’ categorization. For data analysis SPSS software was used.Results: The results of the study showed that students, teachers and physical education and health department are the most important and primary stakeholders’ and parents and government organizations are the secondary stakeholders’.Conclusion: The results of the study showed that effective relationship between primary and secondary stakeholders’ and their participation in decision-makings are the most significant factor for the proper performance of schools’ sport.