چکیده:
حمایت مالی و مسئولیت اجتماعی دو بخش مهم و تاثیرگذار بر دنیای ورزش است؛ بهطوری که انجام فعالیتهای مسئولیت اجتماعی نشاندهنده اهمیت جامعه و رخدادهای آن برای حامیان و حمایت شوندههاست. این پژوهش با هدف مطالعة پیشبرد اهداف مسئولیت اجتماعی شرکتی مبتنیبر پرتفوی حامیان مالی ورزشی صورت گرفت که برای انجام آن از روش کیفی و نوع مرور نظاممند با رویکرد دادهبنیاد استفاده شد. از ۶۲ سند شناساییشده, ۳۵۶ کد بازء ۵٩ مفهوم و ۱۱ مقوله شناسایی شدند. نتایج نشان دادء برای دستیابی به نتایج مطلوب مبتنیبر پرتفوی حامی شامل «دستیابی به ارتباطات» و «انتقال ویژگیهای مختلف» لازم است معیارهای انتخاب. «تناسب» «شخصیت حامی»» «مدیریت»» «اندازه پرتفوی حامی» باشند. بهعلاوه. لازم است حامیان مالی در فرایند انتخاب ابتدا به تعیین اهداف بپردازند و سپس انتخاب را براساس معیارهای مربوط انجام دهند. علاوهبراین. پیشبرد مسئولیت اجتماعی در برنامههای حمایت مالی طی سه مرحله «برنامهریزی» «اجرا و توسعه» و «ارزیابی» صورت میگیرد. نتایج فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شامل «تاثیرگذاری آن بر سازمان» «تاثیرگذاری بر تصویر حامی» و «تاثیرگذاری بر رفتار و نگرش مصرف کننده» است. رعایت اصول انتخاب حمایتشونده و مدنظر قراردادن ویژگیها و مشخصات پرتفوی حامی کمک میکند تا طراحی برنامههای مسئولیت اجتماعی و اجرای آنها با موفقیت آمیزی صورت بگیردو به افزایش اثربخشی و سهولت در دستیابی به اهداف حمایت مالی، ارائه و تقویت تصویر مثبت از حامی به مصرف کننده و افزایش ارزش تجاری شرکت حامی و حمایت شونده منجر شود.
This study aimed to explore corporate social responsibility goals based on the portfolio of sports sponsors and the support, which was done by using qualitative method and systematic review with grounded theory. In the 62 identified documents, we achieved 356 open codes, 59 concepts, and 11 categories. The results showed that to achieve the desired results based on the sponsor portfolio, including "achieve communication" and "transfer of different and required features", it is necessary to select criteria including "fit", "sponsors personality", "management", "sponsor portfolio size". Also, sponsors need to set goals in the selection process and select according to the relevant criteria. The promotion of social responsibility in sponsorship programs takes place in three stages: "planning", "implementation and development", and "evaluation". The results of social responsibility activities include "impact on the organization", "impact on the Sponsors image", and "effects on consumer behavior and attitudes". The right sponsor selection, the features of the sponsorship portfolio consideration, and the design and implementation of social responsibility programs are the factors that facilitate the effectiveness and achievement of sponsorship goals. The providing and strengthening a positive image of the sponsor to the consumer and increase the commercial value of the sponsor and sponsored company.